Sopot był jednym z pierwszych miast w Polsce, które wprowadziły uchwałę krajobrazową. Prace nad jej opracowaniem trwały blisko 2,5 roku. Rozpoczęły się tuż po wejściu w życie ustawy, na mocy której gminy mogą uchwalać własne uchwały krajobrazowe.
– Sopocka uchwała krajobrazowa to nasz wspólny sukces – powiedział wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski. – To sukces radnych, którzy bez głosu sprzeciwu przyjęli w 2018 roku uchwałę krajobrazową. To również sukces sopockich przedsiębiorców, wspólnot mieszkaniowych, mieszkańców, ale też pasjonatów z urzędu miasta. Bez ich determinacji, zaangażowania, niestandardowego myślenia nie udałoby się nam usunąć z przestrzeni miasta ponad 1300 reklam. Jeszcze kilka lat temu, kiedy podróżowaliśmy po świecie, z zazdrością patrzyliśmy na wszechobecną zieleń, piękne, odrestaurowane elewacje czy brak kakofonii reklamowej. Dziś możemy ogłosić sukces. Sopot jest pierwszym miastem, gdzie zniknęły reklamy wielkoformatowej, w Sopocie nie ma ani jednego billboardu. Udało się uporządkować przestrzeń miasta bez nadmiernego nakładania kar. Cieszymy się, że jesteśmy wzorem dla innych miast i chętnie dzielimy się dobrymi praktykami.
Tworzenie uchwały krajobrazowej było poszukiwaniem kompromisu między interesem ekonomicznym przedsiębiorców a potrzebą wprowadzenia ładu przestrzennego.
– Ład przestrzenny jest wspólnym dobrem, dlatego jako radni Miasta Sopotu w 2018 roku przyjęliśmy uchwałę krajobrazową, która porządkuje przepisy dotyczące prawa miejscowego, związanego z harmonijną stroną funkcjonowania miasta – mówiła Natalia Pobłocka, sopocka radna, wiceprzewodnicząca Komisji Rozwoju i Urbanistyki, architektka. – Uporządkowanie przestrzeni miejskiej powoduje obniżenie poziomu stresu, co jest szczególnie ważne w uzdrowisku. Dzięki uchwale krajobrazowej możemy teraz patrzeć na piękne elewacje historycznych kamienic i cieszyć się widokiem morza, którego nie zasłaniają banery.

Uchwała krajobrazowa powstała na podstawie analiz urbanistycznych Sopotu i podziału jego terenu na strefy funkcjonalne.
– Sopot jest miejscem wyjątkowym na mapie Polski, zależy nam, aby podkreślać jego historyczny charakter – powiedziała Klaudyna Karczewska-Szymkowiak, plastyczka miejska. – Od 1979 roku Sopot, jako układ urbanistyczno-krajobrazowy, jest wpisany do rejestru zabytków. Uchwała krajobrazowa jest narzędziem, które znacznie pomogło wyeliminować z przestrzeni miasta nielegalne reklamy. Sopot jest obecnie wolny od chaosu reklamowego. Możemy być dumni z naszego kurortu.
Uchwała krajobrazowa daje prawo do egzekwowania wyglądu reklam w mieście. Jak to wygląda w praktyce? W Sopocie urzędnicy odpowiedzialni za harmonijny wygląd miasta stawiają na edukację, pomoc i współpracę z przedsiębiorcami.
– Zapisy uchwały oraz standardy umieszczania reklam w Sopocie w przystępny sposób zostały wyjaśnione w przygotowanym przez nas “Katalogu dobrych praktyk dla Sopotu” – mówiła Klaudyna Karczewska-Szymkowiak. – Zapraszamy inwestorów oraz mieszkańców do urzędu, do pokoju nr 100. Służymy pomocą, radą i zawsze wspólnie szukamy rozwiązania.
Za umieszczenie reklamy niezgodnej z zapisami uchwały krajobrazowej grozi kara pieniężna.
– Schemat postępowania administracyjnego w sprawie nałożenia kary pieniężnej składa się trzech etapów – powiedział Tomasz Naczk z Wydziału Urbanistyki i Architektury, odpowiedzialny za przestrzeganie zasad uchwały krajobrazowej w Sopocie. – Pierwszym z nich jest wizja w terenie, podczas której identyfikujemy reklamy niezgodne z uchwałą krajobrazową. Po ustaleniu podmiotu, który umieścił reklamę, wzywamy do jej usunięcia w wyznaczonym terminie. Jeśli po upłynięciu terminu nie otrzymujemy informacji o zdjęciu reklamy lub o chęci dostosowania nośnika do zapisów uchwały krajobrazowej, ponawiamy wezwanie. Zawsze staramy się polubownie rozwiązać sprawę i to nam się zwykle udaje. Rzadko jesteśmy zmuszeni wszczynać z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za umieszczenie reklamy niezgodnej z zapisami uchwały krajobrazowej.

Sopot nie zarabia na reklamach
Dzięki uchwałom krajobrazowym władze miast i gmin mogą pobierać opłaty za umieszczanie tablic i urządzeń reklamowych. W Sopocie nie skorzystano z takiej możliwości.
– To kwestia przyjętych przez nas priorytetów. Zależało nam na oczyszczeniu przestrzeni miejskiej, opanowaniu chaosu reklamowego i podniesieniu standardów w myśleniu o przestrzeni – mówi wiceprezydent Marcin Skwierawski. – Istotniejszym było dla nas, aby mieszkańcy Sopotu, przedsiębiorcy czy firmy reklamowe współpracujące z miastem, poczuli się współodpowiedzialni za przestrzeń, której są użytkownikami.
Kalendarium prac nad sopocką uchwałą krajobrazową
- wrzesień 2015 r. – wejście w życie ustawy krajobrazowej,
- październik 2015 r. – przyjęcie uchwały Rady Miasta Sopotu o przystąpieniu do sporządzania projektu uchwały krajobrazowej,
- czerwiec 2016 r. – informacja w mediach o przygotowywaniu kodeksu i możliwości zgłaszania sugestii,
- lipiec 2016 r. – marzec 2017 r. – prace nad uchwałą,
- kwiecień 2017 r. – uzgadnianie i opiniowanie uchwały,
- maj – czerwiec 2017 r. – konsultacje projektu uchwały,
- 26.03.2018 r. – przyjęcie uchwały na sesji Rady Miasta Sopotu,
- 7.06.2018 r. – dzień wejścia w życie założeń uchwały krajobrazowej dla Sopotu,
- do 7.06.2019 r. – okres przejściowy na dostosowanie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych innych niż szyldy,
- do 7.06. 2020 r. – okres przejściowy na dostosowanie szyldów,
- do 7.06.2022 r. – okres przejściowy na dostosowanie istniejących ogrodzeń do zasad i warunków uchwały.

