Inne

Autobusy zamiast tramwajów. Wakacyjne zmiany na al. Havla w związku z budową trasy Nowa Warszawska

 

W związku z pracami na budowie trasy Nowa Warszawska w pobliżu al. Havla, w nocy z 24 na 25 czerwca planowane jest wprowadzenie komunikacji zastępczej za tramwaje. Zmiany będą obowiązywały do końca sierpnia.

Z uwagi na prace drogowo-torowe w obrębie skrzyżowania ul. Nowej Warszawskiej i al. Havla, od soboty 25 czerwca, od godzin porannych nastąpią zmiany w kursowaniu tramwajów. Wstrzymany zostanie ruch tramwajów w ciągu al. Havla, między przystankiem „Wilanowska” a pętlą Łostowice Świętokrzyska. Nieobsługiwane będą przystanki „Przemyska”, „Płocka” i „Łostowice Świętokrzyska”. Przewidywany powrót tramwajów na stałe trasy planowany jest na koniec sierpnia.

Zmiany w kursowaniu tramwajów 2, 4, 6, 7, 63 i 68

Tramwaje linii 2, 6 i 7 oraz linii plażowej 68 od strony Śródmieścia będą dojeżdżać do przystanku „Wilanowska” i następnie zmienią kierunek jazdy, by wrócić w kierunku centrum.

Tramwaje linii 4 i linii plażowej 63 od strony Śródmieścia pojadą do pętli Chełm Witosa (tak jak linia 3).

Wydłużenie tras linii 155, 213 i 295 oraz wprowadzenie tymczasowej linii autobusowej T1

Autobusy linii 155, 213 i 295 pojadą w obu kierunkach trasą wydłużoną przez al. Havla, ul. Wilanowską i ul. Witosa do pętli Chełm Witosa. Dodatkowo, między pętlą Łostowice Świętokrzyska i pętlą Chełm Witosa (przez al. Havla, ul. Wilanowską i ul. Witosa) pojadą autobusy linii zastępczej T1, które będą kursowały co 10 minut.

Z uwagi na powyższe prace, od soboty 25.06 nieczynny będzie dla autobusów linii 115, 156, 162, 174, 175, 195 i N14 przystanek „Przemyska” 03, zlokalizowany w ciągu al. Havla w kierunku al. Armii Krajowej. W zamian, dla linii 115, 156, 174 i 195, uruchomiony zostanie przystanek zastępczy „Przemyska”, zlokalizowany na ul. Łódzkiej, na wysokości posesji nr 8.

Postępy prac na budowie

Wyłączenie kursowania tramwajów na tym odcinku konieczne jest by przebudować cały układ torowy na skrzyżowaniu al. Havla z ul. Nową Warszawską. W okresie wakacji planowana jest m.in. wymiana i montaż słupów trakcyjnych, wymiana całej sieci trakcyjnej na tym odcinku, budowa kanalizacji deszczowej wraz z odwodnieniem torowiska, budowa bloków ochronnych na istniejącym ciepłociągu, a także budowa trzech peronów tramwajowych.

Na terenie budowy widać duże zaawansowanie prac. Torowisko jest gotowe niemal w całości na odcinku od al. Havla do pętli Ujeścisko – brakuje jedynie kilku metrów torów od strony pętli. Na tym fragmencie wykonano już także wszystkie słupy trakcyjne i słupy oświetleniowe. Łącznie na całej trasie zamontowano ponad 90 słupów trakcyjnych. Droga rowerowa i chodnik są już wykonane na większości tego odcinka w warstwie wiążącej. Obecnie trwa montaż wiat na poszczególnych peronach tramwajowych. Na środkowym odcinku wykonano już przejazdy z płyt gumowych STRAIL i rozpoczęto montaż sterowników sygnalizacji świetlnej.

Zakładany harmonogram inwestycji przewiduje zakończenie robót w listopadzie 2022 roku, potem rozpocznie się procedura odbiorowa i pozyskiwanie pozwoleń administracyjnych. Nowa linia tramwajowa uruchomiona zostanie w pierwszym kwartale 2023 roku. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm MTM Firma Budowlano-Drogowa MTM SA – Lider, Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe RAJBUD Sp. z o.o.– Partner. Koszt inwestycji to niecałe 60 mln złotych.

Nowa linia tramwajowa będzie miała długość około 2 km, wzdłuż torowiska przebiegać będzie ścieżka rowerowa i chodnik dla pieszych. Zakres inwestycji obejmuje także przebudowę fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było „wpiąć” nową linię.

Udostępnij

Zostaw pierwszy komentarz

Obserwuj nas