PKP S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. po niemal dwóch latach opóźnienia zakończyły kompleksowy remont Dworca Głównego w Gdańsku. Otwarcie obiektu i jego udostępnienie dla pasażerów nastąpi w poniedziałek, 31 lipca.
W wydarzeniu wezmą udział m.in. Maciej Małecki – sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Andrzej Bittel – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Dariusz Drelich – wojewoda pomorski oraz Krzysztof Mamiński – prezes zarządu PKP S.A

Nowa elewacja i wnętrze gdańskiego dworca
Dzięki inwestycji poprawić miał się stan techniczny i estetyczny budynku oraz usprawniony zostanie ruch podróżnych. Oprócz wyższego komfortu obsługi pasażerów, m.in. dzięki instalacji nowoczesnego systemu monitoringu, zwiększy się także poziom bezpieczeństwa podróżnych i innych użytkowników dworca.
Cały kompleks dworcowy został przebudowany, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz: układ drogowy przy budynku dworca oraz budynek wraz z zagospodarowaniem otaczającego go terenu.

Pracom renowacyjnym i konserwatorskim poddane zostały elewacje, całkowicie zostały wymienione pokrycia na istniejących dachach – odtworzone zostały geometryczne wzory z kolorowych dachówek i rzeźbiarskie detale dekarskie, wymieniona została stolarka okienna wzorowana na historycznej. Planowana są też iluminacja elewacji, restauracja oraz estetyzacja placu przydworcowego.
Zbudowany został również nowy odcinek tunelu podziemnego wydłużającego tunel PLK i tunel miejski, dzięki czemu podróżni bezpieczne przedostaną się zarówno ze strony wschodniej na zachodnią ulicy Podwale Grodzkie, jak i z ul. 3 maja, w kierunku głównego podziemnego wejścia do budynku dworca na poziomie -1.
Wewnątrz budynku odtworzone zostały dębowe witryny kasowe i sklepowe. Zainstalowane zostało oświetlenie wzorowane na historycznym. Co więcej, historyczne witraże oraz kartusze z herbami pomorskich miast zrekonstruowane zostały na podstawie zachowanych zdjęć. Nad nowo projektowanym pionem komunikacyjnym z poziomu 0 do poziomu -1, prowadzącym do węzłów sanitarnych i strefy poczekalni, wykonana została przeszklona kopuła doświetlająca.
W budynku dworca i w jego otoczeniu zamontowany został System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, za pośrednictwem którego podróżni będą informowani o rozkładzie jazdy pociągów. Na dworcu znajdą się także biletomaty oraz automaty z napojami i przekąskami.
Powstała też nowa część tunelu podziemnego, która połączy budynek dworca z istniejącymi przejściami na perony oraz do przystanków tramwajowych.
Planowane zakończenie prac budowlanych pierwotnie datowano na koniec 2021 roku. Inwestycja była realizowana z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska oraz środków własnych. Koszt robót budowlanych to 99 608 292,90 zł brutto.

