W trudnym czasie epidemii koronawirusa, kiedy wielu przedsiębiorców nie może prowadzić swojej działalności na zwyczajnych warunkach, miasto Gdańsk deklaruje swoją pomoc firmom. Dzisiaj podczas konferencji prasowej zaprezentowany pierwszą część Gdańskiego Programu Wsparcia Przedsiębiorców.
W wirtualnej konferencji prasowej udział wzięli zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji Alan Aleksandrowicz oraz zastępca skarbnika miasta Emilia Kosińska. Jak zaznaczono podczas konferencji, Gdański Pakiet Wsparcia został skonsultowany w gronie 12 największych miast w Polsce, które tworzą Unię Metropolii Polskich.
-Przez wiele lat Gdańsk inwestował w stabilne podstawy ekonomiczne i gospodarcze. W ostatniej perspektywie zainwestowaliśmy najwięcej środków europejskich w Polsce, w przeliczeniu na jednego mieszkańca. To również po to, aby być przygotowanym na ten trudny czas Chcę zadeklarować, że będziemy walczyć o każde miejsce pracy w tym mieście, o każdego pracownika i o każdego pracodawcę. Pakiet który dzisiaj przedstawimy został skonsultowany w gronie 12 największych miast w Polsce zrzeszonych w Unii Metropolii Polskich. Dziś przedstawiamy Państwu pierwsze elementy tego pakietu, w kolejnych dniach będziemy prezentować następne. Monitorujemy sytuację i dla nas kluczowe jest, aby narzędzia, które proponujemy, były adekwatne do tej sytuacji- mówił zastępca prezydenta Piotr Grzelak.
Gdański Pakiet Wsparcia Przedsiębiorców cz. 1 obejmuje:
- umorzenie czynszu w gminnych lokalach na 1 miesiąc z możliwością zawieszenia obowiązku płacenia czynszu w kolejnych 2 miesiącach
- odstąpienie od egzekucji opłat z tytułu regulowania transakcji handlowych
- odroczenie, rozłożenie na raty lub umorzenie podatku od nieruchomości
- zawieszenie opłat za użytkowanie wieczyste na 3 miesiące
- przywrócenie pełnej obsługi urzędowej spraw związanych z przedsiębiorcami
-Jeśli chodzi o podatek od nieruchomości, chcielibyśmy zaproponować Państwu składanie wniosków o odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty, ale dlatego jest potrzebna zmiana zapisu w ustawie o ordynacji podatkowej. Taką zmianę wczoraj zgłosiliśmy, aby ułatwić rozpatrywanie wniosków w sposób bardziej automatyczny, bez konieczności tak wnikliwego jak do tej pory analizowania sytuacji ekonomicznej przedsiębiorców. Ponadto postulujemy, aby terminy płatności podatku od nieruchomości w ogóle były odroczone na pół roku – mówiła Emilia Kosińska.
-Przedsiębiorcom dotkniętym skutkami epidemii zapewniamy możliwość ubiegania się o prolongatę, czyli przesunięcie terminu płatności oraz rozłożenie płatności na raty, dotyczących zarówno opłat za użytkowanie wieczyste, jak i za użytkowanie. Wystąpiliśmy jako Unia Metropolii Polskich do rządu z możliwością przesunięcia ustawowego terminu płatności za użytkowanie wieczyste przynajmniej do 30 czerwca każdego roku. Być może również na okres późniejszy, jeżeli takie decyzje zapadną na szczeblu rządowym. apeluję, aby przedsiębiorcy składali te wnioski najszybciej jak to możliwe – mówił zastępca prezydenta Alan Aleksandrowicz.
Według przyjętego programu osłonowego prowadzący działalność gospodarczą mogą liczyć na umorzenie czynszu w gminnych lokalach na 1 miesiąc, z możliwością zawieszenia obowiązku płacenia czynszu w kolejnych 2 miesiącach. O taką ulgę mogą wnioskować najemcy, którzy działają w branży uwzględnionej w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 13 marca 2020 w prawie ogłoszenia na obszarze RP stanu zagrożenia epidemicznego.
– Będziemy monitorować sytuację i rozważymy całościowe lub częściowe umorzenie tego czynszu również w 3 kolejnych miesiącach. Kryzys, który nadchodzi dotyczy różnych branż. Branże, które nie zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Zdrowia, będą rozpatrywane indywidualnie, na wniosek – mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju. – Apelujemy do wszystkich restauratorów, którzy mają wydane decyzje na ogródki gastronomiczne, żeby złożyli wniosek o odstąpienie. Wiemy, że w tej chwili te ogródki i tak nie funkcjonują. Nie chcemy pobierać za nie opłat – podkreślał Piotr Grzelak
Istotnym elementem przedstawionego dziś pakietu jest również możliwość odstąpienia od egzekucji opłat z tytułu regulowania transakcji handlowych. – Pracujemy również na tym – choć tu prawdopodobnie będą potrzebne rozwiązania ustawowe – nad odstąpieniem egzekucji opłat z tytułu regulowania transakcji handlowych, na podstawie ustawy z 8 marca 2013 r o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Chodzi o przysłowiowe 40 euro za opóźnienie w płatnościach. Chcielibyśmy od egzekucji tego odstąpić – uzasadniał Piotr Grzelak.
Dużym ułatwieniem dla przedsiębiorców powinna być propozycja przywrócenia pełnej obsługi spraw związanych z przedsiębiorcami. Przygotowywane są takie rozwiązania, aby ułatwić przedsiębiorcą bieżący kontakt i załatwianie spraw w Urzędzie Miejskim.
– Aktualnie przeorganizowujemy pracę urzędu, tak aby w najbliższych dniach umożliwić przedsiębiorcą załatwianie wszystkich spraw w relacji przedsiębiorca – urząd – wyjaśniał Alan Aleksandrowicz.