Zielone, bezpieczne, pełne życia i dostępne dla wszystkich – takie będzie serce Gdyni. Prezydent Wojciech Szczurek zaprezentował projekt KLIMATycznego Centrum. Pierwsze zmiany widoczne będą jeszcze przed tegorocznymi wakacjami, a jedną z zapowiadanych inwestycji jest przebudowa ulicy Starowiejskiej, na którą przetarg ogłoszony zostanie już 30 stycznia.
Tym samym Gdynia ukierunkowuje swój rozwój na neutralność klimatyczną i dążyć będzie do maksymalnego ograniczenia emisji dwutlenku węgla oraz równoważenia pozostałych zanieczyszczeń poprzez zwiększenie powierzchni terenów zielonych w mieście. Systematycznie powstawać będzie infrastruktura sprzyjająca zmianie nawyków transportowych.
– Na tysiąc gdynian przypada 647 samochodów – to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń – tłumaczy prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. – Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu – jako mieszkańcy – zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich.
Lista ulic, które w latach 2020-21 zostaną zmodernizowane w ramach projektu:
PIŁSUDSKIEGO
Powstanie tu dodatkowy szpaler drzew wraz z nowymi ławkami po północnej stronie ulicy. Aleja zyska charakter promenady, prowadzącej ku morzu. Dodatkowo, dzięki nowemu zagospodarowaniu przestrzennemu obszaru, zwiększone zostanie bezpieczeństwo rowerzystów oraz pieszych. Nowa przestrzeń stanowić będzie naturalne uzupełnienie Parku Centralnego, przy jednoczesnym zachowaniu spójności estetycznej.
ŚWIĘTOJAŃSKA
W pierwszym etapie zmian wprowadzony zostanie jeden kierunek ruchu (od strony ul. 10 Lutego w kierunku al. Piłsudskiego) z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. Celem jest zmniejszenie ruchu tranzytowego na reprezentacyjnej ulicy Gdyni. Ponadto, wprowadzone zostanie oznakowanie, ułatwiające poruszanie się rowerem (w szczególności w kierunku południowym).
TRAUGUTTA, KILIŃSKIEGO, OBROŃCÓW WYBRZEŻA, ŻWIRKI I WIGURY
W celu zwiększenia bezpieczeństwa i dostępności obszaru dla pieszych, stworzona zostanie przyjazna przestrzeń otoczona zielenią, która będzie zachęcać do przemieszczania się pieszo lub rowerem po Śródmieściu oraz do spędzania w nim czasu. Powstaną także specjalnie zaprojektowane skrzyżowania, na których pieszy będzie miał do pokonania krótszy odcinek drogi, a samochód bezpieczniej i spokojniej poruszać się będzie w ruchu drogowym. Ponadto, poprzez uporządkowanie sposobu parkowania, zwiększona zostanie powierzchnia chodników dostępna dla pieszych.
MOLO POŁUDNIOWE
Zorganizowany zostanie konkurs urbanistyczno–architektoniczny dla całego obszaru Skweru Kościuszki i Mola Południowego. Jako etap przejściowy, planowane jest zagospodarowanie przestrzenne obszaru, mające na celu zwiększenie jego atrakcyjności dla pieszych. Ustawione zostaną czasowe elementy, pozwalające na wypoczynek i spędzenie czasu wolnego w otoczeniu zieleni.
SKWER KOŚCIUSZKI
W celu uzupełnienia ciągu pieszego, prowadzącego od ul. Świętojańskiej do Skweru Kościuszki, wytyczone zostaną dwa przejścia dla pieszych. Wprowadzone rozwiązanie stworzy intuicyjną i komfortową infrastrukturę, dzięki czemu zdecydowanie zwiększy się bezpieczeństwo pieszych w tym obszarze.
3 MAJA
W przypadku tej ulicy wprowadzenie zmian będzie wynikiem przeniesienia komunikacji zbiorowej na ul. Władysława IV. Na całym odcinku, a więc od ul. Jana z Kolna do ul. Obrońców Wybrzeża, utworzony zostanie pas dla ruchu rowerowego w obu kierunkach. Działania te zostaną uzupełnione poprzez realizację projektu połączenia drogi rowerowej z ul. Batorego (kładką nad ul. Podjazd). Ponadto, na ul. 3 Maja powstaną przestrzenie zielone wraz z ławkami, zachęcające do dłuższego przebywania w tym obszarze i zwiększające komfort poruszania się po nim. Odzyskana dla pieszych przestrzeń zostanie zagospodarowana na park kieszonkowy.
10 LUTEGO / 10 LUTEGO, WŁADYSŁAWA IV
Odtworzony zostanie szpaler drzew oraz kontynuowana będzie realizacja drogi rowerowej (na odcinku od ul. Szkolnej do ul. Władysława IV). W kolejnym etapie wytyczone zostaną dodatkowe przejścia dla pieszych na wysokości ulic: Abrahama, Zygmunta Augusta i Mściwoja. Tym samym zwiększone zostanie bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów w tym obszarze.
WŁADYSŁAWA IV, WÓJTA RADTKEGO, JANA Z KOLNA, 3 MAJA
Wprowadzony zostanie kontrabuspas, zwiększający dostępność komunikacji zbiorowej i zachęcający do korzystania z autobusu podczas przemieszczania się po Śródmieściu.
ARMII KRAJOWEJ
Wprowadzone zostanie parkowanie równoległe, co uporządkuje zachowania kierowców oraz – po południowej stronie fragmentu ulicy – zwiększy przestrzeń chodnika dostępną dla pieszych. Stworzone zostanie również dodatkowe przejście dla pieszych na ul. Władysława IV – umożliwi ono lepsze skomunikowanie przystanku autobusowego z przeciwległą przestrzenią ulicy (i dalej: w kierunku Bulwaru Nadmorskiego). Odzyskana przestrzeń zostanie uatrakcyjniona licznymi elementami zieleni.
WŁADYSŁAWA IV
Powstanie dodatkowe przejście dla pieszych na skrzyżowaniu Władysława IV – Obrońców Wybrzeża. Tym samym zwiększy się bezpieczeństwo przechodniów oraz komfort ich poruszania się po Śródmieściu.
JANA Z KOLNA
W celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych w obszarze Miejskich Hal Targowych, zostanie wprowadzona sygnalizacja świetlna, umożliwiająca bezpieczne przemieszczanie się pomiędzy halami a przystankami komunikacji zbiorowej.
SZKOLNA
Odcinek drogi zostanie otwarty dla ruchu pieszego i rowerowego. Umożliwi to lepszą komunikację pomiędzy ulicami Starowiejską a 10 Lutego.
ZAWISZY CZARNEGO (I PARKING)
Przebudowa ulicy wraz z chodnikiem umożliwi utworzenie przystanku dla komunikacji miejskiej. Dzięki temu transportem zbiorowym będzie można przemieścić się w bezpośrednią okolicę bulwaru Nadmorskiego.
STAROWIEJSKA, ABRAHAMA (STAROWIEJSKA – 10 LUTEGO)
Decyzje dotyczące przebudowy ulic Starowiejskiej oraz Abrahama zostały podjęte po przeprowadzeniu konsultacji społecznych. W planach jest: rewitalizacja przestrzeni, uporządkowanie sposobu parkowania czy wprowadzenie licznych elementów zieleni miejskiej, w celu uspokojenia ruchu i zwiększenia komfortu pieszych oraz rowerzystów przy jednoczesnym podniesieniu estetyki przestrzeni.