Inne

Kolejne udogodnienia dla rowerzystów i pieszych w Sopocie

 

Wiosną ruszą w Sopocie prace przygotowujące do uruchomienia kontra pasów dla jednośladów. Na 33 ulicach dolnego Sopotu dopuszczony zostanie kontraruch rowerowy, czyli możliwość poruszania się rowerów „pod prąd” ulicami jednokierunkowymi. Wprowadzony kilka lat temu pilotaż w górnym Sopocie, a także doświadczenia innych miast pokazują, że jest to rozwiązanie wygodne i bezpieczne.

Rozszerzenie strefy uspokojonego ruchu „tempo 30”

Strefa uspokojonego ruchu „tempo 30” obejmuje już niemal cały kurort. Obecnie jedynie na trzech sopockich ulicach dopuszczona jest wyższa prędkość maksymalna, są to: Aleja Niepodległości, ul. Malczewskiego i ul. Armii Krajowej. Na ul. Malczewskiego i Armii Krajowej dopuszczalna prędkość jest niewiele większa – obowiązuje ograniczenie do 40 km/h. Na wielu sopockich ulicach prędkość jest ograniczona nawet do 20 km/h. Dodatkowo na wielu ulicach zainstalowane są progi zwalniające (mapka w załączniku).

Przy okazji budowy rond Wejherowska/Kraszewskiego i Wejherowska/Obodrzyców pojawiła się inicjatywa rozszerzenia strefy „tempo 30” o ulice Wejherowską i Obodrzyców. Strefa „tempo 30” obejmie również ulice Łokietka od Drogi Zielonej do ul. Polnej oraz Polną od Łokietka do ul. Bitwy pod Płowcami.

Bezpieczne przejścia dla pieszych

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego działanie 10.4 redukcja emisji na lata 2014-2020, realizowany będzie projekt pn. „Modernizacja oświetlenia ulicznego w Sopocie z zastosowaniem najnowszych technologii”, polegający na modernizacji oświetlenia ulicznego na obszarze dolnego Sopotu, w ramach której przewidziane jest również doświetlanie przejść dla pieszych. Obecnie w Sopocie oświetlonych jest 18 przejść dla pieszych. Wiele z nich to przejścia wyniesione, łączące zalety progu zwalniającego i przejścia, które znacznie poprawiają bezpieczeństwo przechodniów (mapka istniejących przejść wyniesionych/progów zwalniających w załączniku).

Dodatkowo wymienione zostały źródła światła na przejściach dla pieszych przy ulicach: Obodrzyców (przy poczcie), Wejherowskiej (dojście do SKM od ul. Małopolskiej), Jana z Kolna (przy Rzemieślniczej). Oświetlenie zmieniono na takie, które swoją barwą wyróżnia przejścia dla pieszych.

– Dążymy do jeszcze większej poprawy bezpieczeństwa w kurorcie, jednocześnie realizując politykę zrównoważonego transportu, m.in. zachęcając mieszkańców do częstego korzystania z rowerów. Sopot to miasto małych odległości, mamy tu najwyższy w Polsce wskaźnik dróg rowerowych do pozostałych ulic, aż 30%. Rowerem w Sopocie dojedziemy wszędzie i szybko. Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że rower jest przyjazny dla środowiska. Uspokojenie ruchu samochodowego i kontra pasy znacznie ułatwią życie i rowerzystom i pieszym – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Drogi rowerowe liczą w Sopocie ponad 20 km, co stanowi istotną część, niemal jedną trzecią ogółu ulic. Wokół miasta, na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, jest też ok. 10 km dróg leśnych.

Udostępnij

Zostaw pierwszy komentarz

Obserwuj nas