Przystanek SKM Gdynia Stocznia przeszedł symboliczną zmianę blisko trzy lata temu. Pojawiły się na nim tablice z nową, dwuczłonową nazwą Gdynia Stocznia – Uniwersytet Morski, co było związane z obchodami 100-lecia uczelni. Nowe tablice do tej pory kontrastowały z infrastrukturą rodem z ubiegłego wieku. Teraz stacja przejdzie jednak prawdziwą metamorfozę. Już wkrótce drewniane schody, zardzewiałe wiaty i pomosty, kruszący się beton, popękany asfalt i sypiące się perony przejdą do historii, a ich miejsce zajmie nowoczesna infrastruktura, godna trzeciej dekady XXI wieku.
Spółka PKP SKM Trójmiasto rozpisała 11 kwietnia przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej i realizację robót budowlanych przy modernizacji dwóch przystanków SKM: Gdynia Stocznia – Uniwersytet Morski i Gdańsk Stocznia.
Będzie to remont kolejnego przystanku SKM w Gdyni po Redłowie, Chyloni, Leszczynkach, Grabówku, Orłowie i Gdyni Głównej.
Ale to też kolejny przetarg na dokumentację projektową obu przystanków. Pierwszy, rozpisany w 2020 roku wyłonił Biuro Projektów Budownictwa Komunikacyjnego, które obecnie jest w upadłości. Dlatego teraz zamówienie jest realizowane w formule zaprojektuj i wybuduj.
Na przystanku Gdynia Stocznia – Uniwersytet Morski założono rozbiórkę krawędzi peronowych, wymianę nawierzchni, rozbiórkę istniejącej wiaty, przebudowę schodów i budowę windy po północnej stronie, wymianę szyn i uzupełnienie podsypki, wymianę konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej.
Wymieniona ma być cała nawierzchnia peronu, a zastosowane będą zamiast dotychczasowego asfaltu płyty betonowe o wymiarach min. 10×20 cm. Powstaną dwie wiaty chroniące przed deszczem na długości niemal całego peronu, z dwuspadowym dachem – o długości 21 m i 117 m oraz wysokości 3,5 m – zlokalizowane po dwóch stronach kładki. Przewidziano elementy przezierne dla doświetlenia peronu. Otok i podsufitka wiaty zostaną wykonane z blachy z perforacją.
Na peronie przewidziano m.in. nowe wiatrołapy, przysiadki, ławki, kosze, głośniki, zegary, wyświetlacze, automaty biletowe. Poręcze balustrad schodowych wyposażone zostaną w nakładki z napisami w alfabecie Braille’a i napisami z tekstem w formie wypukłej, każdy stopień i podest lub spocznik pokryty będzie szorstką warstwą antypoślizgową.
Modernizacja infrastruktury ma przynieść następujący efekt i funkcjonalność:
- poprawa dostępności i jakości usługi świadczonej przez transport zbiorowy,
- przystosowanie peronu do odprawy podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się oraz podróżnych z niepełnosprawnościami,
- poprawa bezpieczeństwa pasażerów korzystających z transportu zbiorowego,
- poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, w tym poprawa widoczności krawędzi peronowej,
- zapewnienie bezpieczeństwa ogólnego pasażerom,
- zapewnienie komfortu pasażerom podczas użytkowania obiektu,
- poprawa i usprawnienie systemu informacji pasażerskiej stałej,
- przygotowanie infrastruktury pod instalacje i systemy teletechniczne,
- wydłużenie okresu przydatności eksploatacyjnej obiektu i infrastruktury,
- zastosowanie rozwiązań ułatwiających utrzymanie obiektu.
Istotą całego zamierzenia budowlanego jest także osiągnięcie następujących celów:
- poprawa stanu technicznego infrastruktury przystanku oraz dostosowanie go do obowiązujących standardów i przepisów w zakresie warunków technicznych infrastruktury kolejowej,
- stworzenie estetycznej i przyjaznej przestrzeni dla podróżnych korzystających z przystanku, wraz z zapewnieniem wydzielonej przestrzeni dla podróżnych, osłoniętej przed wiatrem i deszczem, pozwalającej na komfortowe oczekiwanie podróżnych na pociąg.
Zadanie jest elementem projektu pn. „Budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej oraz peronów na linii kolejowej nr 250”.
Termin składania ofert mija 8 maja 2023. O wyborze zdecydują: cena (94%), okres gwarancji (6%). Na realizację zdań przeznaczono 24 miesięcy. Dokumentacja projektowa – wraz z uzyskaniem ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę – ma być gotowa w ciągu 10 miesięcy. Roboty będą wymagały całodziennych zamknięć tygodniowych i weekendowych, a także wieczornych.
źródło: gdynia.pl

