W przyszłości Droga Czerwona połączy istniejącą już sieć dróg szybkiego ruchu z rozwijającym się portem w Gdyni. Pierwszym krokiem do realizacji jest sporządzenie dokumentacji projektowej w ramach prac przygotowawczych. Właśnie wyłoniono wykonawcę dokumentacji.
Po zatwierdzeniu przez Ministra Infrastruktury Programu inwestycji i podpisaniu porozumienia o finasowaniu budowy Drogi Czerwonej przez Centralny Port Komunikacyjny Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wyłonienie wykonawcy prac przygotowawczych nowej drogi. Dokonano już wyboru najkorzystniejszej oferty. Została złożona przez Mosty Katowice, która za sporządzenie dokumentacji otrzyma kwotę 8 001 765,00 zł.
Od projektantów oczekuje się wykonania dokumentacji przygotowawczej do budowy nowej drogi krajowej w podziale na trzy odcinki, tj.:
- nr 1: węzeł Gdynia Chylonia – węzeł Kwiatkowskiego II,
- nr 2: węzeł Kwiatkowskiego II – węzeł Ofiar Grudnia ‘70,
- nr 3: węzeł Ofiar Grudnia ‘70 – węzeł Terminal Promowy.
Dla pierwszego odcinka przyszły wykonawca będzie musiał przygotować Koncepcję programową, a dla dwóch pozostałych Studium komunikacyjne. Ponadto będzie zobowiązany do wykonania badań geologicznych pod przyszłą trasę na odcinku nr 1.
Czas realizacji umowy to 18 miesięcy na samą dokumentację, a następnie nastąpi jej weryfikacja i ostateczne zatwierdzenie przez inwestora. Ostatnim z obowiązków wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Po jej uzyskaniu GDDKiA będzie gotowa do ogłoszenia przetargu na realizację tej inwestycji w formule Projektuj i buduj.
Droga Czerwona: dlaczego jest tak ważna?
Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do węzła Gdynia Chylonia w miejscu skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Istniejąca Trasa Kwiatkowskiego ma ograniczenia nośności i nie zapewnia dobrego połączenia dla ruchu ciężkiego z portem. Droga Czerwona takich ograniczeń nie będzie miała, poprawi dostępność do portu od strony lądu i zwiększy jego możliwości przeładunkowe i rozwojowe.
Droga Czerwona powstanie w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T. Przewidziana została jako droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a z pozostałą siecią będzie skomunikowana poprzez pięć węzłów drogowych. Nie zapominamy również o niechronionych uczestnikach ruchu, dlatego przewidzieliśmy realizację infrastruktury dla pieszych i rowerzystów w postaci kładek oraz tuneli. Inwestycja składać się będzie z trzech odcinków o łącznej długości ok. 9 km.
źródło: GDDKiA

