Inne

Most Stulecia Niepodległości Polski oficjalnie otwarty! (FOTORELACJA)

 

Na ten moment mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej i turyści czekali od dawna! Uroczyste przecięcie wstęgi na nowym moście w Sobieszewie odbyło się 10 listopada o godz. 14:30. Uroczystości towarzyszyły: pokaz otwierania i zamykania mostu, barwna parada przy dźwiękach orkiestry dętej, a w niebo poszybowało 100 biało-czerwonych balonów. Nowy zwodzony most ma długość wraz ze skrzydłami ponad 180 m. To jedyny taki most w Polsce!

W uroczystości otwarcia uczestniczyli: Paweł Adamowicz Prezydent Miasta Gdańska, Dariusz Drelich Wojewoda Pomorski, Magdalena Kołodziejczak Wójt Gminy Pruszcz Gdański, Zbigniew Zieliński Biskup Pomocniczy Archidiecezji Gdańskiej, przedstawiciele Rady Miasta Gdańska oraz Rady Dzielnicy Wyspy Sobieszewskiej.

Uroczystości rozpoczęły się przy wjeździe na most od strony Przejazdowa o godz. 14:00 występem Pstrąg Orkiestry. O godz. 14:25 rozpoczął się pokaz otwierania i zamykania mostu. O godz. 14:30 uroczyście przecięto wstęgę na Moście 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski.

Wszyscy uczestnicy uroczystości wraz z Orkiestrą Pstrąg barwną paradą przeszli przez most, by świętować otwarcie na terenie dawnego ośrodka Drogowiec przy ul. Turystycznej 1 na Wyspie Sobieszewskiej.

Jedyny taki most w Polsce!

Most nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Od 1973 roku prowadzi tam most pontonowy. Nowy most zwodzony ma 173 metry długości, ze skrzydłami – 181,5 m. Jego czas otwierana wyniesie zaledwie 150 sekund, co znacznie usprawni dojazd na Wyspę Sobieszewską.

Sterowanie mostem odbywać się będzie z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym obsługi mostu. Dla sterowania mostem powstało specjalne oprogramowanie, które regulowane będzie mechanizmem. Umożliwi to bezpośredni nadzór nad podnoszeniem i opuszczaniem klap przęsła w trakcie otwierania i zamykania mostu. W razie awarii w dostawie prądu, energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni awaryjny agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu. Przy zamknięciu przęseł pod zamkniętym mostem przepływać będą mogły statki mierzącego do 5 metrów, ale co ważne uzależnione to będzie także od poziomu wody.

Koszt inwestycji to ponad 59 mln złotych. Część kosztów pokryło Ministerstwo Infrastruktury – to ogółem 27,59 mln zł, z czego w 2016 r. prawie 16,6 mln, a w 2017 r. 10,99 mln.

Zapraszamy do obejrzenia naszej fotorelacji!

Fot. Izabela Trela/GWP

Udostępnij

Zostaw pierwszy komentarz

Obserwuj nas