Inne

Na Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni Głównej trzeba jeszcze poczekać. Skąd te opóźnienia?

 

Przedłuża się remont Dworca Podmiejskiego, który jest związany z przystankiem Gdynia Główna SKM. Jak podaje odpowiedzialna za przebudowę obiektu i peronu PKP SKM w Trójmieście, aktualnie termin przesunął się do listopada tego roku. Ekipa budowlana boryka się m.in. z zaleceniami konserwatora zabytków i harmonogramami innych kolejowych inwestycji.

Pasażerowie już nie mogą się doczekać – będą musieli jednak uzbroić się w dodatkową cierpliwość. Zmieniły się terminy oddania do użytku wyremontowanego dworca SKM w centrum Gdyni, którego kompleksowa przebudowa (oprócz samego budynku modernizację przechodzi też m.in. peron kolejowy, powstaje też nowoczesne centrum monitoringu) trwa od lipca 2022 roku.

W marcu tego roku informowaliśmy o zbliżającym się zakończeniu prac i rychłym powrocie do normalnego funkcjonowania przystanku SKM w Śródmieściu. Niestety, z odświeżonego budynku dworca, peronu i dodatkowej infrastruktury skorzystamy najszybciej dopiero w listopadzie.

– Obecny harmonogram zakłada zakończenie prac w listopadzie tego roku. Zmiana pierwotnego, marcowego terminu spowodowana jest koniecznością skoordynowania prac z innymi zadaniami inwestycyjnymi, których terminy realizacji zmieniły się z przyczyn niezależnych od nas i od wykonawców – informuje Tomasz Złotoś z PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.

Odkrycie przy rozbiórce opóźniło remont

Co sprawiło, że remont prowadzony przez PKP SKM w Trójmieście znacząco się opóźnił? Okoliczności, których nie było w planach – w tym m.in. odkrycia w trakcie rozbiórki. Wojewódzki Konserwator Zabytków zalecił odtworzenie historycznego podcienia budynku Dworca Podmiejskiego, którego ślady odkryto… w pozostałościach lokalu gastronomicznego. Cały projekt zakłada przywrócenie budynkowi jego historycznego kształtu, więc plany musiały się zmienić. Aktualizacja projektów i zdobycie nowych pozwoleń sprawiły, że budowlańcy musieli tymczasowo wstrzymać prace.

Wewnątrz cały remont przebiega kompleksowo, do przysłowiowej „gołej ściany”. Ekipy skuwają stare tynki, stolarka okienna i drzwiowa oraz boazeria trafiły do odrestaurowania, a wszystkie techniczne instalacje zostały zamontowane od nowa. Sporo pracy dotyczy też infrastruktury i urządzeń niezbędnych do podłączenia nowoczesnego systemu monitorowania bezpieczeństwa (to właśnie w Dworcu Podmiejskim ma znaleźć się jego lokalne centrum, sala monitoringu). W najbliższym czasie budowlańcy skupią się na wykończeniu i wyposażeniu wnętrz oraz tarasu.

Cały czas prace toczą się też na samym peronie, gdzie zatrzymują się pociągi SKM. Za wykonawcą już część prac związanych z samymi torami i trakcją, ale ciągle na finisz czeka chociażby zadaszenie nad przystankiem. To element, który od pewnego czasu pada obiektem niewybrednych żartów internautów, ale bez obaw – prace jeszcze się nie zakończyły, a lukę między pokryciami dachowymi docelowo ma wypełnić membrana, izolacja i odwodnienie. Czekają też prace brukarskie (nowa nawierzchnia peronu), montaż systemu informacji pasażerskiej czy oświetlenia.

– Modernizacja Dworca Podmiejskiego to część tzw. projektu Centrum, w ramach którego m.in powstaje zintegrowany system monitorowania bezpieczeństwa oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej na linii 250 zarządzanej PKP SKM, czyli na odcinku od Rumi-Janowa do Gdańska-Śródmieścia. Centrum tych systemów będzie właśnie na Dworcu Podmiejskim, ale niezbędne do ich działania urządzenia są montowane także na peronach – wyjaśnia rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście.

Przypomnijmy, że wykonawcę całej przebudowy kolejowa spółka wyłoniła jeszcze w 2021 roku. Wówczas konsorcjum firm T4B i Maxto Technology wyceniło prace na około 62 miliony złotych.

Sam budynek Dworca Podmiejskiego – kluczowego z punktu widzenia pasażerów elementu – to obiekt, który od 2009 roku figuruje w rejestrze zabytków. Powstał w 1959 roku według projektu architekta Wacława Tomaszewskiego, łącząc styl klasycystyczny z art-deco i modernizmem. Jest połączony podłużnym pasażem z sąsiednim budynkiem „głównego” dworca PKP Gdynia Główna, który kompleksowy remont ma już za sobą (prace zakończono w 2012 roku)

 

źródło: gdynia.pl

Udostępnij

Zostaw pierwszy komentarz

Obserwuj nas