Na ulice Trójmiasta po raz pierwszy wyjechała mobilna stacja do tankowania ekologicznego paliwa – skroplonego gazu LNG i biogazu bioLNG. Premiera tego prototypowego pojazdu odbyła się 16 maja podczas wizyty studyjnej w ramach unijnego projektu Liquid Energy. Partnerzy projektu pokazują w praktyce – jak zastępować tradycyjne paliwo ekologicznym paliwem gazowym. Nad zielonymi technologiami pracują wspólnie specjaliści z zakresu energetyki, transformacji ekologicznej, zielonego ładu, a także z branży paliwowej z Polski, Litwy i Niemiec.
8 partnerów z Niemiec, Litwy i Polski oraz 21 organizacji stowarzyszonych w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020 współpracuje w ramach międzynarodowego projektu Liquid Energy. Specjaliści pracują nad gotowymi do wdrożenia rozwiązaniami, które zachęcą kraje europejskie do zastąpienie paliwa tradycyjnego paliwem bezpieczniejszym dla klimatu, co docelowo zmniejszy zanieczyszczenie w regionie Morza Bałtyckiego.
– Ten projekt pokazuje jak ważna jest współpraca międzynarodowa, łączenie kompetencji i wiedzy ponad granicami i zderzanie ze sobą profesjonalistów z różnych branż. Pokazujemy nie tylko teorię, ale przede wszystkim gotowe do wdrożenia projekty, które wpływają na życie zwykłych ludzi i zmieniają świat. Dokładamy też cegiełkę do przemian energetycznych i do tego, by nasze europejskie gospodarki były bardziej zielone i przyjazne środowisku, co jest niezwykle ważne w dzisiejszych dynamicznych czasach – mówi Paweł Warszycki z Hanzeatyckiego Instytutu Przedsiębiorczości i Rozwoju Regionalnego przy Uniwersytecie w Rostocku, jednego z niemieckich partnerów projektu Liquid Energy.
Pierwsza wizyta studyjna po pandemii i wielka premiera
Po ponad dwuletniej przerwie, związanej z pandemią, partnerzy projektu spotkali się po raz pierwszy offline na wizycie studyjnej w Gdańsku. Poza podsumowaniem dotychczasowych działań, zaprezentowano mobilną stację tankowania LNG lub bioLNG – Stacja o zaledwie 3,5-tonowej dopuszczalnej masie całkowitej to absolutna nowość na rynku dystrybucji paliw – dodaje Paweł Warszycki. – Ten innowacyjny prototyp pokazuje, jak może wyglądać technologia do dystrybucji ciekłego metanu jako alternatywnego źródła energii w mikroskali.
Stacja powstała na zlecenie lidera projektu Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. – Dzięki niej możliwe będzie zastosowanie bioLNG i LNG np. jako źródła napędu pojazdów w lokalnym transporcie publicznym czy jako źródła czystej energii w zakładach produkcyjnych i biurowcach – mówi Grażyna Pazikowska-Sapota z Instytutu Morskiego.
Metropolitalne zielone analizy
Drugiego dnia wizyty studyjnej partnerzy projektu odwiedzili Zakład Utylizacyjny w Gdańsku. Na zlecenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, eksperci badają możliwość wykorzystania LNG i bioLNG pozyskanego z odpadów w zakładzie do produkcji paliwa. Specjaliści nie mają wątpliwości, że przed LNG jako źródłem napędu pojazdów jest przyszłość. – Pojawia się coraz więcej stacji tankowania LNG, coraz więcejsamochodów ciężarowych jest zasilanych LNG – mówił Grzegorz Orzeszko, prezes ZU w Gdańsku. – Rynek dąży do rozwoju tego nośnika energii, który jest w wielu przypadkach tańszym rozwiązaniem, niż paliwa konwencjonalne.
Eksperci OMGGS sprawdzają również możliwości wykorzystania LNG/bioLNG jako zapasowego źródła energii zasilającej sieci trolejbusowe (na potrzeby Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni) i jako ekologicznego paliwa dla tramwajów wodnych (na potrzeby Żeglugi Gdańskiej).
Prototypowe projekty partnerów projektu
W ramach projektu Liquid Energy powstają też prototypowe inwestycje w Szczecinie i w Rostocku. W Szczecinie silnik małego statku Magda I jest dostosowywany do zasilania LNG lub bioLNG, będzie to pierwsza w tej części Europy tak małą jednostka dostosowana do zasilania paliwem gazowym. W Rostocku powstaje system oparty na ogniwie paliwowym, wykorzystującym bio-LNG do dostarczania energii elektrycznej i ciepła w budynkach biurowych i mniejszych zakładach produkcyjnych.

