Osoby, które złożą oświadczenie, że nie są w stanie ponieść kosztów wizyty u prawnika mogą skorzystać w Gdańsku z bezpłatnych porad prawnych oraz poradnictwa obywatelskiego. Od 2020 roku ta forma jest poszerzona także o nieodpłatną mediację.
W mieście darmowe wsparcie prawne, obywatelskie i mediacyjne świadczone będzie łącznie w 19 punktach – 9 prowadzonych przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie i 10 przez organizacje pozarządowe. Całość zadania koordynuje gdański MOPR.
Nieodpłatna mediacja
Do skorzystania z mediacji zachęcamy osoby, rodziny dotknięte m.in. sytuacjami konfliktowymi, sporem małżeńskim czy nieporozumieniami na tle opiekuńczo–wychowawczym wobec dzieci. Mediatorzy pomogą w sprawach związanych m.in. z rozwodem, podziałem majątku czy sporem sąsiedzkim. Poradzą w kwestiach: niedopełnienia czy złamania warunków umowy gospodarczej lub np. odzyskania należności. W mediacji chodzi o polubowne załatwienie sporu.
Uwaga! Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub gdy zachodzi podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Nieodpłatne poradnictwo prawne i obywatelskie
Między innymi adwokaci, radcowie prawni wesprą potrzebujące osoby w zakresie spraw rodzinnych, zawodowych, podatkowych, ubezpieczeniowych czy spadkowych. Pomogą osobom zadłużonym, w kryzysie ekonomicznym, życiowym. Poradzą w przypadku nagłych zdarzeń losowych czy z zakresu zabezpieczenia społecznego. W ramach oferty punktów MOPR i organizacji pozarządowych jest też pomoc w sporządzeniu pism urzędowych, wszczynających postępowanie sądowe czy zwalniających z kosztów sądowych.
W przypadku poradnictwa obywatelskiego działania są szczególnie zindywidualizowane i zmierzają do podniesienia świadomości prawnej potrzebującej osoby. Doradca obywatelski udzieli wskazówek w szczególności osobom zadłużonym oraz z zakresu spraw mieszkaniowych i zabezpieczenia społecznego. Podpowie też, która instytucja rozwiąże problem kompleksowo.
Osoby z terenu Gdańska z niepełnosprawnością ruchową, które chcą skorzystać z nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego i nie mogą stawić się na wizytę w punkcie, otrzymają pomoc w domu (dostępny jest także tłumacz języka migowego). Usługa nie dotyczy mediacji.
– Staramy się, aby dostęp do bezpłatnego poradnictwa prawnego był dla mieszkańców łatwy i w jak najszerszym zakresie, obejmował różne aspekty życia – mówi Piotr Kowalczuk, zastępca prezydent Gdańska ds. edukacji i usług społecznych.
Uwaga, zapisy na porady!
Na poradę prawną, obywatelską czy mediacyjną obowiązują zapisy, m.in. pod numerem tel. 58 342 31 88, w godzinach od 10.00 do 14.00, od poniedziałku do piątku (MOPR) lub email: pomocprawna@mopr.gda.pl Można się także zapisać bezpośrednio, np. dzwoniąc do wybranego punktu w dzielnicy. Zapisy na 2020 rok ruszają od 2 stycznia.
Punkty nieodpłatnego poradnictwa prawnego, obywatelskiego i mediacyjnego w Gdańsku, w 2020 roku
I. Punkty prowadzone przez MOPR w Gdańsku – pomoc prawna (zapisy w godzinach od 10.00 do 14.00 w dni powszednie, tel. 58 342 31 88):
- ul. Dyrekcyjna 5 (I piętro, 4 punkty obsługi) – od pon. do piąt. w godzinach: 8.00–17.00,
- ul. Szara 32-33 – od pon. do piąt. w godzinach 8.00–12.00,
- pl. Gustkowicza 13 – od pon. do piąt. w godzinach 9.00–13.00,
- ul. Marynarki Polskiej 134a – od pon. do piąt. w godzinach 8.00–12.00,
- ul. Elbląska 66 – od pon. do piąt. w godzinach 8.00–12.00,
- ul. Modrzewskiego 2a – od pon. do piąt. w godzinach 10.00–14.00.
II. Punkty prowadzone przez organizacje pozarządowe w Gdańsku – poradnictwo obywatelskie wraz z mediacją:
- Instytut Aktywizacji Regionów, ul. Zakopiańska 40, Siedlce:
poniedziałek, wtorek, środa godz. 15.00-19.00, czwartek, piątek godz. 16.30-20.30, telefon: 572 382 444, email: bppkalendarz@gmail.com - Instytut Aktywizacji Regionów, ul. Reduta Wyskok 2, Śródmieście:
poniedziałek, środa, piątek godz. 9.00-13.00, wtorek, czwartek godz. 12.00-16.00,
telefon: 572 382 444, email: bppkalendarz@gmail.com - Instytut Aktywizacji Regionów, ul. Opata Rybińskiego 10, Oliwa:
poniedziałek, środa, piątek godz. 13.30-17.30, wtorek, czwartek godz. 7.30-11.30,
telefon: 572 382 444, email: bppkalendarz@gmail.com - Stowarzyszenie Akcja Społeczna SAS, ul. Wyzwolenia 49, Nowy Port:
poniedziałek, piątek godz. 08.00-12.00, wtorek, czwartek godz. 15.00-19.00, środa godz. 13.30-17.30,
telefon: 517 939 716, email: nowyport.sas@o2.pl - Fundacja Prawo dla Obywateli ul. Północna 5, Brzeźno:
poniedziałek, środa, czwartek, piątek godz. 15.00-19.00, wtorek godz. 7.00-11.00,
telefon: 518 519 512.
III. Punkty prowadzone przez organizacje pozarządowe w Gdańsku – pomoc prawna wraz z mediacją:
- Regionalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji Pozarządowych, ul. Gościnna 10, Orunia:
poniedziałek godz. 14.00-18.00, wtorek, środa, czwartek i piątek godz. 9.00-13.00,
telefon: 504 871 478, email: prawo@fundacjarc.org.pl - Regionalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji Pozarządowych, ul. Grunwaldzka 5, Wrzeszcz:
poniedziałek, środa, czwartek, piątek godz. 9.00-13.00, wtorek godz.14.00-18.00,
telefon: 504 871 478, email: prawo@fundacjarc.org.pl - Fundacja Teneo, ul. Jagiellońska 11, Przymorze:
poniedziałek, wtorek, środa godz. 16.00-20.00, czwartek, piątek godz. 8.00-12.00,
telefon: 690 074 609, email: klinikaprawa@teneo.org.pl - Fundacja Teneo, ul. Gustkowicza 13, Nowy Port (punkt specjalistyczny dla osób pokrzywdzonych przestępstwem, doświadczających przemocy i dyskryminacji):
pon., czw. godz. 16.00-20.00, wtorek, piątek godz. 8.00-12.00, śr. godz. 10.00-14.00, telefon: 690 074 609, email: klinikaprawa@teneo.org.pl - Stowarzyszenie Akcja Społeczna SAS, ul. Hoża 4, Stogi:
poniedziałek, wtorek, czwartek godz. 15.00-19.00, środa godz. 13.30-17.30, piątek godz. 13.00-17.00,
telefon: 517 939 600, email: stogi.sas@o2.pl