Inne

Nowe ceny biletów na pomorską kolej. Będzie drożej

 

Od 12 grudnia 2021 r. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego odpowiedzialny za organizację przewozów w regionie wprowadza nowe ceny biletów w Taryfie Pomorskiej obowiązującej w pociągach PKP SKM i POLREGIO. Wzrost cen wymuszony jest przede wszystkim rosnącymi kosztami usług obu przewoźników kolejowych, nad którymi kontrolę sprawuje rząd.

Na zmianę cen biletów kolejowych wpływ ma wiele czynników. Jeden z najważniejszych to drastyczny wzrost kosztów energii elektrycznej i paliwa. – Rząd zafundował nam galopujący wzrost cen, który przekłada się na wszystkie aspekty naszego życia. Żywność, paliwo, gaz, energia elektryczna – drożeją. A wysokie ceny energii i paliwa to wyższe koszty transportu. Tylko w przypadku trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej w ciągu ostatnich 3 lat koszt zakupu energii elektrycznej wzrósł o prawie 70 proc. A prąd cały czas drożeje, i tak naprawdę nie wiemy ile będzie kosztować w 2022 roku – mówi wicemarszałek Leszek Bonna.

Wzrost kosztów ponoszonych przez przewoźników oznacza, że Urząd Marszałkowski musi im zapłacić więcej niż dotychczas. W przypadku POLREGIO będzie to ok. 18 mln zł więcej rocznie, dla PKP SKM koszty obsługi przewozowej w stosunku do 2020 roku wzrosną o prawie 49 mln zł rocznie.

Nie bez znaczenia jest tez trwająca pandemia. – Tylko w 2020 roku zanotowaliśmy spadek liczby pasażerów o około 25 proc. A mniej pasażerów to mniejsze wpływy z biletów – tłumaczy wicemarszałek. Dlatego, aby utrzymać obecny rozkład jazdy i nie ciąć połączeń, niestety konieczna jest podwyżka cen biletów kolejowych. – Ale nie chcemy przerzucać całości kosztów na pasażerów. Dlatego proponujemy wzrost cen biletów o około 9 proc. Dodatkowo wprowadzamy do oferty nowy bilet tygodniowy – mówi Leszek Bonna.

W czasie pandemii w zakładach pracy bardzo często stosowany jest hybrydowy model pracy. Wielu pracodawców zapowiada, że będzie on utrzymany już na stałe. Oznacza to, że np. do pracy jeździmy, co drugi tydzień. – Do tej pory takie osoby musiały kupować bilet miesięczny. To oczywiście nie było opłacalne. Dlatego wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pasażerów wprowadzamy do oferty taryfowej bilet tygodniowy – zapowiada Leszek Bonna. Będzie to bilet imienny w relacji tam i z powrotem. – Będzie można go kupować według taryfy normalnej, oraz ze zniżką handlową 10 i 50 proc. – dodaje. Najtańszy pełnopłatny bilet tygodniowy, w strefie do 6 km kosztować będzie 38 zł.

Nowa taryfa zacznie obowiązywać wraz z nowym rozkładem jazdy, czyli od dnia 12 grudnia 2021.

Ceny biletów jednoprzejazdowych:

bilety1

Dla 81% pasażerów, którzy podróżują na odległość do 30 km ceny biletów według stref km wzrosną średnio o 10,09 %, natomiast dla osób podróżujących na odległości większe niż 30 km (19% wszystkich podróżnych) ceny wzrosną tylko o 5,67%. Średnia ważona stopa podwyżki wynosi 9,07%.

Ceny biletów według ofert specjalnych (miejskie i trójmiejskie):

bilety2

Nowe ceny biletów według ofert specjalnych (dobowych i trzydobowych):

bilety3

Nowe ceny dla biletów miesięcznych:

bilety8

Dla 70 % pasażerów, którzy podróżują na odległość do 30 km ceny biletów miesięcznych według stref km wzrosną średnio o 6,31 %, natomiast dla osób podróżujących na odległości większe niż 30 km (30 % wszystkich podróżnych) ceny bilety będą wyższe średnio o 3,65%. Średnia ważona podwyżki 5,51%

Nowe ceny biletów miesięcznych miejskich i trójmiejskich:

bilety4

bilety5

Nowe ceny biletów miesięcznych łączonych MZKZG w części kolejowej:

bilety6

 

Ceny biletów łączonych miesięcznych kolejowych MZKZG nie ulegały zmianie od lutego 2017 roku.

Wprowadzona zostaje też nowa oferta taryfowa „Bilet tygodniowy”. Bilet ten będzie biletem imiennym, sprzedawanym w relacjach tylko tam i powrót według taryfy normalnej oraz ulg handlowych 10% i 50 % . To rozwiązanie wprowadzamy wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, którzy w związku z pandemią i zmianą organizacji pracy przemieszczają się w okresach krótszych niż miesięczne.

bilety7

 

– Szacujemy, iż zaproponowane zmiany cen biletów zwiększą przychody przewoźników kolejowych w roku 2022 w stosunku do roku 2021 o około 9,3 mln zł (w tym 6,4 mln z biletów jednorazowych oraz 2,9 mln zł z biletów okresowych). Z naszych analiz wynika też, że przejazdy koleją nadal pozostają tańszym i wygodniejszym rozwiązaniem, niż przejazdy samochodem na tym samym dystansie – podsumowuje wicemarszałek Bonna.

Udostępnij

Zostaw pierwszy komentarz

Obserwuj nas