Powstające właśnie na Targu Siennym centrum handlowo-usługowe Forum Gdańsk od początku budziło kontrowersje. Wielu było przeciwnych budowie kompleksu zarzucając m.in. „zabetonowywanie” centrum Gdańska.
Sprzeciw budziło też miejsce budowy – Targ Sienny z zabytkowym Kanałem Raduni, który – jak podejrzewali oponenci – zostanie wchłonięty przez gigantyczny obiekt zamiast zachowany w nienaruszonej formie dla pokoleń. Tak już niestety mamy w swojej mentalności, że trudno nas przekonać do zmiany zdania, nawet mocnymi argumentami. Wielka szkoda, że przeciwnicy Forum Gdańsk patrzyli tylko powierzchownie, a trzeba spojrzeć przyszłościowo! Forum Gdańsk nie chce być i nie jest przeciwnikiem miasta, a kolejnym elementem podnoszącym jego atrakcyjność. Wystarczy dokładnie przyjrzeć się planom inwestora, które maksymalnie wykorzystują przestrzeń nie tylko do handlu, ale też tworzą miejsca przyjazne turystom i mieszkańcom.
Kto kogo chce wpuścić w kanał?
Gdy głosy przeciwko Forum Gdańsk na chwilę przycichły, pod koniec marca jego przeciwnicy znów chwycili za broń. Tym razem poszło o zabytkowy Kanał Raduni. Inwestorowi Forum Gdańsk zarzucono, że zabetonował go wbrew prawu i ustaleniom z konserwatorem zabytków. Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków wszczął nawet w tej sprawie postępowanie administracyjne i skierował sprawę do właściwych instytucji kontrolnych. Tylko czy coś wskóra? Szczerze wątpimy, bo żaden organ nie może ukarać inwestora, który działa zgodnie z pozwoleniem oraz ustaleniami z ówczesnym konserwatorem zabytków Marianem Kwapińskim. Jak podkreśla inwestor Forum Gdańsk, konserwator zabiegał i jako warunek budowy postawił wyeksponowanie Kanału Raduni i pozostawienie go w niezmienionej formie. Tak się też stanie.
Obecna betonowa konstrukcja, która tak nie spodobała się następcom Kwapińskiego, w żadnym stopniu nie narusza samego kanału, a jedynie się na nim opiera. Co więcej, to co teraz tak „straszy” na zdjęciach, to nie efekt końcowy! Nie trzeba być architektem, żeby wiedzieć, że stan surowy a stan końcowy to dwa różne światy. Po zakończeniu prac stworzony korytarz edukacyjny będzie wypełniony wodą, otoczony ozdobnym ogrodzeniem, zielenią, wybrukowany historyczną kostką wydobytą podczas prac archeologicznych w obszarze Targu Siennego. Nad kanałem znajduje się też zabytkowy mostek, który obecnie jest odrestaurowywany. Woda będzie zatem bliżej odwiedzających Forum, a zabytkowy Kanał Raduni nienaruszony będzie przepływał pod powierzchnią.
Dziwi nas także dezaprobata przeciwników „ukrycia” Raduni. Przecież zaledwie kilkaset metrów dalej jest zakryta na niemal całej długości, a jakoś przeciwko temu stanu rzeczy (istniejącemu przecież od lat) protestujących brak.
Zamiast betonu – ogród i widok na Gdańsk
Zarzuty o „zabetonowanie” miasta dotyczą nie tylko Kanału Raduni, ale ogólnie obszaru Targu Siennego, na którym powstaje Forum Gdańsk. Faktycznie, dziś widzimy głównie beton i surowy kształt. Ale w planach jest piękny ogród o powierzchni ok. 2 ha! To ogromna przestrzeń, stanowiąca ok. 1/3 powierzchni całego obiektu, która już wkrótce się zazieleni – pierwsze nasadzenia na terenie Forum rozpoczęły się bowiem w marcu. Finalnie w Forum Gdańsk pojawi się ok. 80 gatunków roślin, które gwarantują zmienność form przez cały rok. Na jednym z dachów budynku ma też powstać rabata przypominająca kwiecistą łąkę w środku miasta. Tym samym można odpowiedzieć przeciwnikom, że Forum Gdańsk wcale nie zamierza niszczyć naturalnego krajobrazu tego miejsca, a będzie się w niego doskonale wkomponowywało.
Inwestorzy obiektu chcą, by centrum było miejscem nie tylko zakupów, ale też spędzania wolnego czasu oraz obfitującym w liczne atrakcje. Obok ławek i pozostałej małej infrastruktury, na dachu budynku powstanie specjalny taras, z którego będzie można podziwiać (i rzecz jasna fotografować) wspaniały widok na Główne Miasto. Co więcej, z dachu parkingu rozpościerać się będzie panorama 360° na całe miasto z widokiem na Dworzec Główny i stoczniowe żurawie.
Dla turystów i mieszkańców powstanie też multimedialna ścieżka edukacyjna wzdłuż Kanału Raduni, w której głównym tematem będzie oczywiście Targ Sienny i sam Kanał. Wystawionych w gablotach z multimedialnymi tablicami zostanie ok. 300 eksponatów wykopanych podczas prac przy Forum Gdańsk. Wśród eksponatów znajdują się między innymi złote i srebrne monety, żetony, biżuteria, plakietki pątnicze plomby towarowe oraz zabawki. Ponadto archeolodzy wydobyli elementy zabudowy – pozostałości domów murowanych i szkieletowych, a nawet latryn, drewnianych wodociągów, nawierzchni ulic brukowanych i pieców. Duża część historii terenu pozostanie więc na miejscu w formie atrakcji dostępnej dla wszystkich odwiedzających, a nie – jak do tej pory – ukryta głęboko pod ziemią.
Do Forum autobusem, tramwajem, pociągiem, a nawet rowerem!
Centrum handlowo-usługowe znajduje się bezpośrednio przy modernizowanym właśnie węźle przesiadkowym Gdańsk Śródmieście. W wyniku prowadzonych prac węzeł umożliwiać będzie szybką komunikację pomiędzy przystankami tramwajowymi, autobusowymi oraz SKM Śródmieście. Dzięki takiemu rozwiązaniu mieszkańcy południowej części Gdańska będą mogli dużo łatwiej i sprawniej zmienić środek transportu, niż ma to miejsce nawet w okolicach Dworca PKP na Podwalu Grodzkim. Warto nadmienić, że modernizacja węzła Gdańsk Śródmieście mimo planów nie była realizowana przez wiele lat. Wszystko przez zabudowę infrastruktury kolejowej która nie dość, że wymagała ogromnych nakładów środków finansowych, to jeszcze ze względu na uwarunkowania techniczne związane z ruchem pociągów (dalekobieżnych i SKM), zamierzenie to przekraczało zdecydowanie możliwości miasta.
Tę niełatwą sytuację po czasochłonnych negocjacjach ze spółkami grupy PKP udało się rozwiązać właśnie inwestorowi Forum Gdańsk. Dzięki porozumieniu mieszkańcy i turyści już wkrótce będą korzystać ze zintegrowanego węzła Śródmieście.
Inwestor obiektu pomyślał nie tylko o gościach poruszających się komunikacją publiczną, czy samochodem, dla których przygotowano ogromny parking, ale też o tych, którzy do Forum chcieliby się dostać rekreacyjnie rowerem. Dla nich powstanie ponad kilometr ścieżek rowerowych oraz niemal 400 metrów ciągu pieszo-rowerowego, 106 miejsc parkingowych, 2 stacje naprawcze oraz 19 podpórek dla rowerzystów czekających na zmianę świateł. Korzystających z jednośladów spotkają też ułatwienia w rejonie powstającego przejścia podziemnego pod ulicą Okopową. Z obu stron ulicy powstają bowiem specjalne bezstopniowe rampy, umożliwiające przejazd bez zsiadania z roweru. Zdecydowanie łatwiejszy będzie dostęp do peronu SKM i węzła Śródmieście. W każdym kierunku zastosowano alternatywę dla schodów w postaci wind oraz ramp.
Zmian nie trzeba się bać…
…zwłaszcza gdy są przeprowadzane z pomysłem. Tym bardziej, jeśli mają służyć mieszkańcom i turystom, podnosząc atrakcyjność miasta z zachowaniem i poszanowaniem jego historii i krajobrazu. Forum Gdańsk nie będzie więc tylko kolejną galerią handlową na mapie Gdańska, ale miejscem odpoczynku i spędzania wolnego czasu. Nowocześnie wkomponowane w naturalną przestrzeń historycznego terenu, łączy w sobie wiele funkcji – miejskich, edukacyjnych i rozrywkowych. Co ważne, duża część przestrzeni publicznej będzie dostępna przez całą dobę.
red
Fot. GWP, mat. prasowe Forum Gdańsk