Mobilna stacja tankowania skroplonego biogazu (bio-LNG) lub gazu ziemnego (LNG) – taki innowacyjny pojazd, o zaledwie 3,5-tonowej dopuszczalnej masie całkowitej, powstaje w Trójmieście. Dzięki temu możliwe będzie zastosowanie LNG jako alternatywnego źródła energii na dużo szerszą skalę – w transporcie publicznym, zakładach produkcyjnych czy biurowcach. Stacja zostanie zbudowana w połowie przyszłego roku na zamówienie Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, lidera unijnego projektu Liquid Energy.
Prototypowa stacja paliw „na kółkach”, o zaledwie 3,5-tonowej dopuszczalnej masie całkowitej, zostanie zbudowana na zamówienie Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, lidera unijnego projektu Liquid Energy. Projekt jest realizowany przez 8 partnerów z Polski, Niemiec i Litwy, w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020. Mobilna stacja tankowania paliw LNG to jedna z czterech pilotażowych inwestycji powstających w ramach projektu.
Pierwsza taka stacja na świecie
Obecnie LNG lub bio-LNG są transportowane ogromnymi statkami, a następnie klasycznymi cysternami do przewożenia LNG, co wiąże się z dużymi ograniczeniami formalnymi i biznesowymi. Mobilna stacja ma zmienić system dystrybucji LNG i myślenie o nowych modelach biznesowych. Dzięki temu niewielkie ilości skroplonego bio-LNG lub LNG (do kilkuset litrów) będą mogły być przewożone od wytwórcy – bezpośrednio z biogazowni, która ma skraplarnię lub ze stacji tankowania – do lokalnego odbiorcy.
– To absolutna nowość na rynku dystrybucji ciekłego metanu jako alternatywnego źródła energii – mówi Paweł Warszycki z Hanzeatyckiego Instytutu Przedsiębiorczości i Rozwoju Regionalnego przy Uniwersytecie w Rostocku, jednego z niemieckich partnerów projektu Liquid Energy. – W pojeździe o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony zostanie zastosowany pojemnik kriogeniczny nowej generacji (bezpróżniowy). Powstanie mobilna stacja tankowania skroplonego metanu o temperaturze -163 °C, powstałego z gazu ziemnego (LNG) lub biogazu (bio-LNG).
Dzięki tej innowacyjnej technologii możliwe będzie zastosowanie LNG jako źródła energii na dużo szerszą skalę – poprzez sprzedaż i dostarczanie małych ilości tego alternatywnego paliwa lokalnym, detalicznym odbiorcom, jak np. transport publiczny, małe jednostki pływające, małe zakłady produkcyjne czy biurowce.
– Dzięki temu, może zostać uwolniony potencjał (bio-)LNG dla tej części rynku, która do tej pory nie miała szans na korzystanie z tego źródła energii – dodaje Paweł Warszycki.
Przetarg na stworzenie tego innowacyjnego pojazdu do dystrybucji paliw LNG wygrało konsorcjum dwóch firm – Baltic Engineering Flare GmbH oraz Ferdinand Schultz Nachfolger Fahrzeugbau GmbH. Właścicielem stacji będzie Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, jednakże będzie ona wykorzystywana w szerokim zakresie jako prototyp służący demonstracji możliwości technicznych. Prototyp mobilnej stacji tankowania paliw LNG ma powstać do końca czerwca 2022 r.
Liquid Energy i europejska neutralność klimatyczna
Unia Europejska (UE) dąży do pełnej dekarbonizacji będącej podstawą osiągnięcia neutralności klimatycznej. Wymaga to jednak całkowitej przebudowy systemu energetycznego i jego infrastruktury do 2050 r. Cel ten leży u podstaw Europejskiego Zielonego Ładu, który obejmuje szeroki wachlarz planów zintensyfikowania polityki w sprawie łagodzenia zmian klimatu. Między innymi metan może mieć zastosowanie jako paliwo alternatywne w stosunku do tradycyjnych paliw. Zwłaszcza biometan jest postrzegany jako źródło energii wspierające wysiłki krajów Unii Europejskiej w tym zakresie.
Korzyści klimatyczne wynikające ze stosowania biometanu są podobne do tych związanych ze stosowaniem odnawialnej energii elektrycznej i syntetycznego oleju napędowego (e-paliwa). Wykorzystanie do produkcji biogazu lub biometanu odpadów poprodukcyjnych pochodzących głównie z produkcji rolniczej (gnojowica), rolno-spożywczej czy usług komunalnych może nawet spowodować tzw. ujemne emisje.
Mobilna stacja będzie nie tylko innowacyjną i funkcjonalną formą dostarczania niskoemisyjnego, alternatywnego źródła energii, ale przyczyni się też do realizacji strategii energetycznej Polski, która zakłada między innymi wzrost udziału Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) we wszystkich sektorach gospodarki oraz gazu w miksie energetycznym (do 17-33% w 2030 r.).
Projekt Liquid Energy stawia na zielone technologie
Ideą projektu Liquid Energy jest zaprezentowanie możliwości, jakie daje wykorzystanie przede wszystkim skroplonego biometanu do produkcji czystej energii elektrycznej na potrzeby zasilania budynków, a także jako źródło napędu dla pojazdów. Ma on zachęcić do używania zielonych technologii, aby zmniejszyć zanieczyszczenie w regionie Morza Bałtyckiego. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Projekt Liquid Energy realizują:
- Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni (lider projektu),
- Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot,
- University of Rostock,
- Akademia Morska w Szczecinie,
- Klaipeda Science and Technology Park,
- Towarzystwo Krzewienia Wiedzy o Morzu w Szczecinie,
- Hanseatic Institute for Entrepreneurship and Regional Development at the University of Rostock,
- Institute for Sustainable Economy and Logistics in Rostock.
Strukturę partnerstw współtworzy dodatkowo 21 organizacji i przedsiębiorstw, takich jak PGNiG, Wärtsilä Sweden AG czy UAB Emerson.

