Inne

Przedświąteczny szał zakupów trwa! Co powinien wiedzieć konsument?

 

Autor: aplikant adwokacki Łukasz Kłapyta z Kancelarii Adwokackiej Donata Paliszewskiego w Gdańsku
Autor: aplikant adwokacki Łukasz Kłapyta z Kancelarii Adwokackiej Donata Paliszewskiego w Gdańsku

Za nami szaleństwo zakupowe związane z tak zwanym „czarnym piątkiem”, a już teraz sklepy „kuszą” nas kolejnymi promocjami, super ofertami i zniżkami związanymi ze Świętami Bożego Narodzenia. Jak pewnie co roku damy się ponieść konsumpcyjnemu rauszowi. W takim gorącym okresie, nie zapominajmy jednak o uprawnieniach przysługujących nam jako konsumentom.

W pierwszej kolejności przyjrzyjmy się co możemy zrobić w sytuacjach, gdy wymarzony prezent po odpakowaniu okazał się w jakiś sposób niewłaściwy (przedmiot jest uszkodzony, zepsuty, lub brak jest wszystkich elementów wskazanych na opakowaniu). Co do zasady przysługują nam dwie drogi działania. Możemy bowiem zwrócić się do sprzedawcy z tytułu tzw. „rękojmi za wady rzeczy” lub też bezpośrednio do producenta zakupionego produktu na podstawie „gwarancji”.

Pierwsza z przedstawionych możliwości opiera się na kierowaniu swojego roszczenia do sprzedawcy. Zatem w przypadku stwierdzenia wady nabytej rzeczy zmierzamy bezpośrednio do sklepu, w którym dokonaliśmy zakupu wraz z wadliwym towarem i zgłaszamy taką okoliczność pisemnie pracownikom. Zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego możemy żądać obniżenia ceny zakupionego towaru, bądź też od umowy odstąpić, chyba że sprzedawca dokona szybkich napraw, bądź też wymieni rzecz na nową – naturalnie już wolną od wad. Niezależnie od powyższego, najczęściej występując w roli konsumenta możemy od razu żądać wymiany rzeczy na nową. Co także istotne, podstawą roszczenia konsumenta mogą być również, co do zasady, wszelkie zapewnienia producentów co do właściwości, które dany towar według reklamy powinien posiadać, a ostatecznie ich nie ma. Należy jednak pamiętać, że wskazane roszczenie przysługuje nam tylko w przypadku stwierdzenia wady w ciągu dwóch lat od zakupu rzeczy.

Jak zostało to już zaznaczone powyżej, drugą z możliwości są uprawnienia płynące z „gwarancji”. Podstawą jednak naszych ew. roszczeń każdorazowo jest oświadczenie gwarancyjne producenta danego towaru. Pojawia się ono na przykład jako dołączona do opakowania ulotka, bądź też informacja zawarta na stronie internetowej. Najczęściej w przypadku ujawnienia się wady rzeczy będziemy mogli żądać bezpośrednio u producenta zwrotu pieniędzy, wymiany rzeczy na nową bądź też naprawienia uszkodzeń. Należy mieć jednak na względzie fakt, że podstawą wszelkich naszych żądań z tytułu gwarancji jest treść oświadczenia złożonego przez producenta. Trzeba zatem każdorazowo mieć na względzie fakt i ewentualnie jeszcze przed zakupem upewnić się, czy dany wytwórca ma określoną politykę gwarancyjną względem konkretnego towaru, który zamierzamy kupić. Co również ważne, w razie braku innych zapewnień producenta, okres gwarancji trwa dwa lata od dnia wydania kupującemu rzeczy. Swoich praw możemy dochodzić za pomocą obu wskazanych wyżej sposobów jednocześnie, niezależnie od siebie.

W XXI wieku przyzwyczajamy się już jednak coraz bardziej do robienia zakupów przez Internet lub za pomocą innych środków elektronicznych (tak zwane „umowy zawierane na odległość”). Jako konsumenci mamy w takim przypadku możliwość skorzystania z wyjątkowego uprawnienia, polegającego na możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, najczęściej od momentu doręczenia nam rzeczy. Można tego dokonać bez podania przyczyny, jedynie poprzez złożenie stosownego oświadczenia sprzedawcy, co skutkować będzie zwróceniem nam zapłaconej kwoty (oczywiście po przekazaniu sprzedawcy otrzymanej rzeczy). Należy mieć jednak pamiętać, że wszystkie podane drogi działania zawierają pewne kategorie obostrzeń formalnych, na które każdorazowo należy zwracać uwagę. Warto w takiej sytuacji skorzystać z pomocy prawnika, by wymarzony prezent nie stał się źródłem dodatkowych problemów i niepotrzebnych kosztów. Pomocy może też udzielić Państwowa Inspekcja Handlowa.

Udostępnij

Zostaw pierwszy komentarz

Obserwuj nas