Sopot od lat promuje estetyczną i uporządkowaną przestrzeń publiczną – Radni Sopotu już 20 lat temu uregulowali w prawie miejscowym zasady dotyczące szyldów i reklam umieszczanych na budynkach i ulicach, jednak nie było skutecznych narzędzi egzekucji tego.
W Sopocie udało się w wielu przypadkach zlikwidować szpecące elewacje siatki reklamowe. Wciąż jest jednak wiele do zrobienia. Chcemy, aby zniknęły krzykliwe i brudne banery z płotów i ścian budynków.
Przyjęta dziś uchwała krajobrazowa daje nowe możliwości. Celem uchwały jest uporządkowanie środowiska wizualnego w mieście i ustalenie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych, urządzeń reklamowych, szyldów i ogrodzeń. W efekcie otrzymujemy harmonijną i estetyczną przestrzeń miejską.
Uchwała waloryzuje przestrzeń miejską pod kątem możliwości sytuowania reklam, zarówno w kontekście ochrony konserwatorskiej historycznych wartości przestrzenno-architektonicznych miasta Sopotu, jak również przewiduje możliwość umieszczenia odpowiedniej oprawy wizualnej przy okazji miastotwórczych imprez związanych z wydarzeniami kulturalnymi, sportowymi, czy społecznymi. Stąd została w uchwale zdefiniowana tzw. reklama okolicznościowa, która sytuowana jest w przestrzeni na 2 tygodnie przed i 1 dzień po wydarzeniu. Autopoprawką Radni zrezygnowali z reklamy okolicznościowej na czas trwania kampanii wyborczej, ponieważ kwestie te reguluje Kodeks Wyborczy.
Uchwała zakłada podział miasta na 12 obszarów (np. strefa mieszkaniowa, administracji i biznesu), 8 obszarów strukturalnych, obszar indywidualnej promocji (np. Opera Leśna, ERGO ARENA, Molo) oraz 3 obszary przestrzeni układu komunikacyjnego.
Dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych innych niż szyldy, termin dostosowania do zasad i warunków określonych w uchwale ustala się na 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.
Dla szyldów na 24 miesiące, a dla istniejących, nielegalnych ogrodzeń, termin dostosowania ustala się na 4 lata.
Zgodnie z wytycznymi uchwały z Sopotu zostaną usunięte: lawety, kasetony, siatki reklamowe.
W uchwale nie wskazano stawek za niezastosowanie się do jej przepisów, co oznacza, że obowiązywać będą stawki z Ustawy, a mianowicie miesiąc ekspozycji nielegalnego banneru o pow. 1, 25 m2 kosztować będzie 3 300 zł, bilbordu o pow. 18 m2 7 320 zł, a siatki wielkopowierzchniowej o pow. 72 m2 20 280 zł. Należy pamiętać, że przestrzeń publiczna to nasze wspólne dobro i nie może być więcej zgody na chaos wizualny powodujący dewastację krajobrazu miejskiego.
„Sopocka uchwała krajobrazowa, jest doskonałym przykładem współpracy i kompromisu, ponieważ powstała w wyniku szerokich konsultacji społecznych. Braliśmy pod uwagę interesy wielu środowisk, ale najważniejszym był interes krajobrazu, który w Sopocie jest tak piękny, że naszym obowiązkiem jest go chronić. Wspólnie z mieszkańcami odnowiliśmy blisko 400 zabytkowych kamienic, szkoda je zasłaniać krzykliwymi reklamami” – nie kryje radości wiceprezydent Marcin Skwierawski.
Fot. UM Sopot