Inne

Rusza mobilna kontrola w gdańskiej Strefie Płatnego Parkowania

 

Od 4 listopada w Strefie Płatnego Parkowania i Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania w Gdańsku zacznie funkcjonować mobilna kontrola prowadzona z użyciem pojazdu skanującego. Jej wprowadzenie nie ma wpływu na obowiązujące zasady korzystania z płatnych miejsc postojowych przez kierowców.

Od najbliższego czwartku do kontrolowania opłat w SPP i ŚSPP wykorzystywany będzie pojazd skanujący. To nowe narzędzie, które uzupełni pracę pieszych kontrolerów. Dzięki kamerom i czujnikom umieszczonym na pojeździe można sprawdzić większą liczbę samochodów w krótszym czasie. Szacunkowo, mobilnie skontrolowanych zostanie nawet 4000 samochodów dziennie. Dla porównania jeden pieszy kontroler jest w stanie w tym samym czasie sprawdzić ok. 350 pojazdów.

Na czym polegać będzie mobilna kontrola?

Podczas dwóch, krótko po sobie występujących przejazdów wyposażony w specjalny skaner pojazd zeskanuje numery rejestracyjne zaparkowanych pojazdów i wykona ich zdjęcia. Dane te trafią do systemu zawierającego informacje o pojazdach z ważną opłatą za postój. Po zweryfikowaniu zebranych przez pojazd danych, kierowcom, którzy nie zapłacili za parkowanie bądź nie posiadają ważnego abonamentu/karty opłaty zryczałtowanej wystawione zostanie zawiadomienie o opłacie dodatkowej.

Co w praktyce oznacza dla kierowców mobilna kontrola opłat za postój?

Uruchomienie mobilnej kontroli nie zmienia zasad parkowania pojazdów w SPP i ŚSPP w Gdańsku. Sposób wnoszenia opłaty, wysokość stawek, granice sektorów i czas poboru opłat pozostają bez zmian. Jedyna różnica to sposób dostarczenia zawiadomienia o opłacie dodatkowej. Tradycyjne zawiadomienia będą wkładane za wycieraczkę tylko przez pieszych kontrolerów. W przypadku mobilnej kontroli zostanie ono wysłane do kierowcy pocztą. Przez 14 dni (od momentu wystawienia przez pieszego kontrolera zawiadomienia i włożenia go za wycieraczkę lub od doręczenia w przypadku kontroli mobilnej) wysokość opłaty dodatkowej wynosi 130 zł. Po tym czasie jej wysokość wzrasta do 200 zł.

Jak prawidłowo korzystać z płatnych miejsc postojowych w SPP i ŚSPP?

  • Po zaparkowaniu pojazdu należy niezwłocznie dokonać opłaty za postój – udać się do parkometru lub skorzystać z aplikacji mobilnej.
  • W parkometrze można zapłacić za postój za pomocą monet, karty płatniczej lub kodu BLIK.
  • W przypadku awarii parkometru należy zgłosić ten fakt pod numerem telefonu 58 34 46 873 i postępować zgodnie z poleceniami kontrolera.
  • Przy korzystaniu z aplikacji mobilnej należy sprawdzić czy wybrana została opcja postoju w SPP/ŚSPP i czy wskazany został właściwy sektor. Pomyłka sprawi, że samochód nie znajdzie się w bazie pojazdów z ważną opłatą za postój co będzie miało skutek w postaci opłaty dodatkowej.
  • Płacąc za postój (w parkometrze, jak i w aplikacji mobilnej) należy obowiązkowo podać prawidłowy numer rejestracyjny pojazdu i zwrócić uwagę, czy wpisując numer nie pomyliliśmy litery lub cyfry. „Literówka” w numerze rejestracyjnym powoduje, że pojazd parkuje w rzeczywistości bez ważnej opłaty.
  • Osoby niepełnosprawne posiadające kartę „N+”, które parkują na miejscach ogólnodostępnych zobowiązane są do pozostawienia karty „N+” oraz niebieskiej karty parkingowej wewnątrz samochodu za przednią szybą. Karty „N+” mają naklejkę ze specjalnym kodem, który jest możliwy do zeskanowania i odczytania zawartych w nim danych przez pojazd. Urządzenie skanujące rozpozna dzięki temu samochody uprawnione do postoju w SPP/ŚSPP bez konieczności opłaty. Pozostawienie karty w innym miejscu (na siedzeniu, w schowku) uniemożliwi jej zeskanowanie i może skutkować wystawieniem opłaty dodatkowej.
  • Niebieska karta parkingowa osoby niepełnosprawnej umożliwia bezpłatny postój wyłącznie na miejscach wyznaczonych dla tych osób (kopertach). By móc parkować bezpłatnie na ogólnodostępnych miejscach w SPP i ŚSPP osoba niepełnosprawna musi oprócz karty parkingowej posiadać również kartę „N+”.
  • Dopłaty przedłużającej czas postoju można dokonać w aplikacji mobilnej lub w dowolnym parkometrze tego samego sektora. Konieczne jest przy tym podanie numeru rejestracyjnego pojazdu.

Opłata dodatkowa i zastrzeżenia

  • W przypadku otrzymania zawiadomienia o opłacie dodatkowej (za wycieraczką lub pocztą) kierowca ma prawo wnieść zastrzeżenia co do jej słuszności. Najszybciej można to zrobić korzystając z portalu zawiadomienie.gzdiz.gda.pl.
  • Opłata dodatkowa powstaje z mocy prawa w chwili, kiedy kierowca nie zapłaci za postój, bądź gdy upłynie czas opłaconego parkowania. Kontroler ma wówczas prawny obowiązek wystawienia wezwania do opłaty dodatkowej.
  • Ustawodawca nie pozostawia tutaj marginesu dowolności, dopuszczającego np. kilkuminutowe spóźnienie, pomyłkę we wpisaniu numeru rejestracyjnego czy inne okoliczności losowe.
  • Odstąpienie od wystawienia opłaty dodatkowej byłoby w takich przypadkach działaniem naruszającym przepisy Ustawy o drogach publicznych. Z kolei anulowanie opłaty dodatkowej nałożonej z ww. powodów również nie jest prawnie możliwe z uwagi na zapisy Ustawy o odpowiedzialności za naruszenie finansów publicznych.

Kiedy zastrzeżenie (odwołanie) od opłaty dodatkowej będzie rozpatrzone pozytywnie?

Gdy opłata została wystawiona pomimo tego, że kierowca zapłacił za postój. W odwołaniu należy udokumentować fakt wniesienia opłaty, załączając np. bilet z parkometru, potwierdzenie z aplikacji mobilnej, potwierdzenie wykonania płatności kartą itp.
Jeśli opłata dodatkowa została wystawiona za postój pojazdu ustawowo zwolnionego, np. samochodu elektrycznego.
W przypadku uzasadnionym ważnym interesem zobowiązanego bądź interesem publicznym kierowca może złożyć wniosek o umorzenie opłaty dodatkowej, odroczenie terminu płatności lub rozłożenie jej na raty. W takich przypadkach rozstrzygnięcia wydawane są w drodze decyzji administracyjnej na podstawie analizy dokumentów złożonych przez wnioskodawcę.

Kontrola piesza pozostanie

Wprowadzenie mobilnej kontroli nie oznacza przy tym, że rezygnujemy z tradycyjnej kontroli pieszej. Kontrolerzy dalej codziennie obecni będą na ulicach Gdańska, przede wszystkim w tych miejscach, gdzie wykorzystanie pojazdu skanującego będzie utrudnione, np. ze względu na duże natężenie ruchu. Co ważne, system kontroli wyklucza dublowanie opłat dodatkowych za postój w tym samym miejscu – po wystawieniu opłaty za pomocą pojazdu nie będzie możliwości wystawienia opłaty przez pieszego kontrolera i odwrotnie.

Udostępnij

Zostaw pierwszy komentarz

Obserwuj nas