Obecnie już wszystkie większe miasta wprowadziły instytucję Budżetu Obywatelskiego (dla miast na prawach powiatu jest to obowiązkowe) i kolejne edycje cieszą się coraz większym zainteresowaniem mieszkańców. Mieszkańcy Gdyni już mieli możliwość zgłoszenia swoich pomysłów, gdańszczanie mogą to zrobić jeszcze do 16 kwietnia. W wielu miastach Pomorza, m.in. w Sopocie, Wejherowie, Redzie i Rumi składane wniosków ruszyło 1 kwietnia. Jakie są zasady w poszczególnych gminach?
SOPOT
Propozycje projektów do Sopockiego Budżetu Obywatelskiego można zgłaszać w tradycyjnej formie papierowej oraz za pomocą formularza internetowego przez stronę Sopockiego Budżetu Obywatelskiego https://sopot.budzet-obywatelski.org.
Zgłaszając projekt do Sopockiego Budżetu Obywatelskiego 2020 należy podać: proponowaną nazwę projektu, opis na czym polega wykonanie proponowanego zadania, wnioskodawcę projektu, informacje na temat lokalizacji projektu (jeśli to możliwe) i kontakt do wnioskodawcy lub przedstawiciela grupy wnioskodawców.
Harmonogram BO Sopot
1-30 kwietnia – składanie propozycji inwestycji i zadań do budżetu na rok 2020 (propozycje można składać w Urzędzie Miasta Sopotu, na spotkaniach dotyczących Budżetu Obywatelskiego lub elektronicznie przez stronę Sopockiego Budżetu Obywatelskiego);
do 7 czerwca – weryfikacja zgłoszonych projektów przez Komisje Bezpieczeństwa i Dialogu z Mieszkańcami;
do 10 czerwca – publikacja wstępnych wyników weryfikacji;
10-23 czerwca – czas na odwołania od wstępnych wyników weryfikacji;
24-28 czerwca – rozpatrzenie ewentualnych odwołań;
do 30 czerwca – publikacja ostatecznej listy projektów dopuszczonych do głosowania oraz ostatecznych wyników weryfikacji;
8-23 września – głosowanie w formie tradycyjnych list papierowych w urzędzie oraz mobilnych punktach do głosowania, głosowanie przez Internet przez stronę Sopockiego Budżetu Obywatelskiego.
4 mln bez zmian
Projekt do sopockiego Budżetu Obywatelskiego może zgłosić każdy mieszkaniec miasta (nie musi być zameldowany) który ukończył 16 lat oraz organizacja pozarządowa działająca na terenie Sopotu. W dalszym ciągu nie jest wymagana lista poparcia projektu podczas jego składania. Bez zmian zostają również kwoty przeznaczone na projekty ogólnomiejskie (2 mln zł) i lokalne (po 500 tys.) na każdy z okręgów konsultacyjnych. W sumie Sopot przeznacza 4 mln zł na projekty wybrane przez mieszkańców.
Głosować może każda osoba deklarująca zamieszkanie na terenie Sopotu, która ukończyła 16 lat, nie jest wymagane aby była ona zameldowana.
Wsparcie projektów prospołecznych
W wyniku spotkań z mieszkańcami i rozmów podczas składania wniosków i głosowania wprowadzono niewielkie zmiany, które mają jeszcze bardziej udoskonalić proces. W tym roku wprowadzono zapis przy wyborze projektów ogólnomiejskich „przynajmniej jeden wybrany do realizacji projekt musi mieć charakter nie inwestycyjny”, dzięki czemu najbardziej popularny projekt tzw. „miękki” zostanie przeznaczony do realizacji i nie będzie musiał konkurować z bardzo kosztownymi inwestycjami, np. infrastrukturalnymi.
WEJHEROWO
W poniedziałek, 1 kwietnia rozpoczyna się składanie projektów do Wejherowskiego Budżetu Obywatelskiego. Mieszkańcy mają na to czas do końca kwietnia. Procedury składania wniosków i głosowania pozostają bez zmian. Głosowanie na projekty, które zostaną poddane analizie technicznej i sprawdzone pod względem formalnym, odbędzie się we wrześniu.
W tegorocznej edycji Wejherowskiego Budżetu Obywatelskiego, na jego realizację przeznaczono 1 mln złotych – 900 tys. zł na projekty inwestycyjne i 100 tys. zł na nieinwestycyjne. Składanie przez mieszkańców propozycji projektów rozpocznie się 1 kwietnia i potrwa do 30 kwietnia. Głosować będzie można od 9 do 23 września. Wyniki poznamy w październiku br.
W tym roku Wejherowo włącza się do metropolitalnego budżetu obywatelskiego, który w tym samym czasie będzie realizowany m.in. w Gdańsku, Sopocie oraz innych miejscowościach z okolic Trójmiasta. Głosowanie odbywać się będzie elektronicznie na stronie internetowej miasta Wejherowo oraz w formie pisemnej we wskazanych punktach.
Maksymalna wartość pojedynczego zgłoszonego projektu inwestycyjnego nie może przekroczyć kwoty 200 tys. zł, a projektu nieinwestycyjnego – 10 tys. zł. Każdy głosujący będzie mógł oddać maksymalnie dwa głosy – jeden na projekt inwestycyjny i jeden nieinwestycyjny.
Kto jest uprawniony do wzięcia udziału w Wejherowskim Budżecie Obywatelskim:
Osoby zamieszkujące w Wejherowie, które ukończyły 16. rok życia.
Co należy wziąć pod uwagę pisząc wniosek:
Projekty muszą należeć do zadań własnych miasta, a także uwzględniać zasady legalności, gospodarności i celowości.
Należy sprawdzić własność terenu, na którym proponowana inwestycja ma być zrealizowana. Zadania inwestycyjne i remontowe mogą zostać wykonane wyłączne na terenach będących w posiadaniu Miasta Wejherowa.
Jak składamy wnioski:
Jeśli napisałeś wniosek musisz przekonać mieszkańców Wejherowa, aby poparli go. Zbierz co najmniej 50 podpisów. Formularz wniosku z podpisami mieszkańców należy dostarczyć w oryginale do kancelarii Urzędu Miejskiego w Wejherowie przy ul. 12 Marca 195 lub do Ratusza pl. Jakuba Wejhera 8 od 1 do 30 kwietnia 2019 r.
Harmonogram Budżetu Obywatelskiego 2019:
1 – 30 kwietnia – składanie wniosków-projektów przez mieszkańców
do 31 maja – analiza złożonych propozycji projektów
do 4 czerwca – publikowanie sprawdzonych formalnie projektów i poddanie ich konsultacjom społecznym – czas na wnoszenie uwag przez mieszkańców
10 czerwca – zakończenie konsultacji społecznych
28 czerwca – ogłoszenie listy zakwalifikowanych projektów do głosowania
9 – 23 września – głosowanie mieszkańców na projekty
październik – ogłoszenie wyników głosowania
REDA
Od poniedziałku, 1 kwietnia będzie można składać propozycje do Budżetu Obywatelskiego 2020. Do rozdysponowania jest w sumie 375 tys. zł. Projekty można zgłaszać przez cały miesiąc, w formie papierowej bądź elektronicznej. Jedna osoba może zgłosić tylko jeden projekt, a wnioski składać mogą wszyscy mieszkańcy Redy, bez względu na wiek. Prawo głosowania na BO mają również wszyscy mieszkańcy. Ci, których nie ma w bazie meldunkowej i w rejestrze wyborców, składają w Urzędzie oświadczenia o zamieszkaniu na terenie Redy.
Harmonogram prac nad Budżetem Obywatelskim 2020:
Od 1 kwietnia do 30 kwietnia Składanie przez mieszkańców propozycji inwestycji i zadań do budżetu na rok 2020
Od 1 kwietnia do 24 maja Weryfikacja zgłoszonych propozycji projektów przez Komisję ds. Budżetu Obywatelskiego
27 maja Publikacja listy projektów zatwierdzonych do głosowania oraz odrzuconych
Od 27 maja do 30 maja Składanie odwołań przez pomysłodawców, którzy nie zgadzają się z decyzją odrzucenia ich projektu
7 czerwca Ogłoszenie ostatecznej listy projektów do głosowania
Od 9 września do 23 września Głosowanie mieszkańców Redy nad projektami
Od 24 września do 27 września Ustalenie wyników głosowania
Do 30 września Ogłoszenie wyników głosowania
RUMIA
W terminie od 1 do 30 kwietnia każdy mieszkaniec miasta może złożyć projekt własnego autorstwa. Warto pamiętać, że zasady przedsięwzięcia, w porównaniu do minionych lat, uległy zmianom.
Zwiększenie maksymalnej wartości projektów inwestycyjnych, ograniczenie liczby tzw. projektów szkolnych oraz papierowe karty do głosowania – to najważniejsze zmiany, które zostały wprowadzone w rumskim BO 2020. Modyfikacje regulaminu mają spowodować m.in. wzrost zainteresowania przedsięwzięciem.
Papierowe karty do głosowania mają być uzupełnieniem formy elektronicznej. Dzięki temu osoby, którym głosowanie internetowe sprawia pewne trudności, będą mogły przyjść do miejskich jednostek i tam w tradycyjnej formie oddać głos.
Największe modyfikacje dotyczą zapisów związanych z projektami inwestycyjnymi. Ze względu na rosnące ceny robót i materiałów budowlanych, maksymalna wartość tych projektów została zwiększona z 250 do 300 tysięcy złotych. Ponadto w wyjątkowych przypadkach maksymalny czas realizacji zadań może zostać wydłużony z 12 do 24 miesięcy.
Istotną zmianą jest również ograniczenie liczby inwestycji realizowanych na terenie placówek edukacyjnych do jednej rocznie. Oznacza to, że podczas każdej edycji BO w Rumi, do realizacji zostanie przeznaczony tylko ten projekt szkolny, który uzyska najwięcej głosów. Ponadto, placówka edukacyjna na terenie której został zrealizowany zwycięski projekt, będzie mogła zaproponować kolejną koncepcję dopiero po upływie 2 lat.
Tak samo jak w poprzednich edycjach przedsięwzięcia, do dyspozycji rumian jest 1,5 mln zł. Pieniądze te dają lokalnej społeczności realną szansę na realizację własnych pomysłów, które mogą poprawić komfort życia wszystkich mieszkańców miasta.
Pomysły mogą dotyczyć zarówno kwestii inwestycyjnych, takich jak place zabaw, ścieżki rowerowe, boiska czy remonty chodników, jak i spraw prospołecznych w postaci zajęć rekreacyjnych, warsztatów plenerowych oraz koncertów. W pierwszym przypadku szacowana wartość pojedynczego projektu nie może przekroczyć 300 tysięcy złotych, a w drugim kwota jest ograniczona do 50 tysięcy.
Projekt może złożyć każdy rumianin, bez względu na wiek. Wystarczy zebrać 15 podpisów i w terminie od 1 do 30 kwietnia przedłożyć odpowiedni dokument. Formularze zgłoszeniowe i listy poparcia można pobrać na stronie https://rumia.budzet-obywatelski.org/wszystko-o-budzecie/do-pobrania lub odebrać w Biurze Obsługi Mieszkańców.
Wypełniony formularz zgłoszeniowy w wersji papierowej należy składać w Biurze Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Rumi. Natomiast projekt w wersji elektronicznej można przesłać na adres mailowy: budzetobywatelski@rumia.eu lub uzupełnić za pośrednictwem strony internetowej https://rumia.budzet-obywatelski.org/.
Następnym etapem BO 2020 w Rumi będzie głosowanie, które potrwa od 9 do 23 września.