Inne

W Wejherowie powstaje węzeł integracyjny na miarę XXI wieku

 

Niechlubne wysokie notowania na listach miast z największym smogiem w Europie zmotywowały włodarzy polskich metropolii, by zachęcać mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej – to przecież mniej spalin, mniej zanieczyszczeń i mniej korków. Ale samo promowanie nie wystarczy – by mieszkańcy zechcieli przesiąść się z samochodów na transport publiczny musi być on odpowiednio konkurencyjny. Tańszy, szybszy i wygodny. To jest zadanie trudne, ale możliwe do zrealizowania. Na Pomorzu powstało lub powstaje już wiele węzłów integracyjnych, które będą spełniać wymagania mieszkańców i będą najlepszą zachętą do zmiany środku transportu na zbiorowy.

Jedna z większych inwestycji na Pomorzu trwa w Wejherowie. Chodzi o Węzeł Kwiatowa, który nie tylko upłynni ruch pojazdów w okolicy głównego dworca, ale też zapewni mieszkańcom miasta i okolic odpowiednią infrastrukturę, dzięki której będą mogli się sprawnie przesiadać z samochodu, autobusu czy też roweru do pociągu. W połączeniu z zaplanowanymi przez spółkę PKP remontami torów kolejowych oraz wejherowskiego dworca da to mieszkańcom węzeł na miarę XXI w., który będzie najlepszą wizytówką miasta dla przyjeżdżających gości i turystów. Piękna wizja przyszłości to jedno, a prace to drugie. Na jakim etapie jest dziś budowa Węzła Wejherowo (Kwiatowa)?

Najbezpieczniej i najkorzystniej

_00A0182

Rozpoczęta w 2017 roku inwestycja wkroczyła właśnie w najważniejszy etap, czyli budowę przejazdu pod torami kolejowymi. Zmieniła się nieco koncepcja technologii wykonania tunelu. Początkowo prace miały być przeprowadzone przewiertem sterowanym pod torami, jednakże ze względów bezpieczeństwa, w uzgodnieniu z PKP oraz po wykonaniu ekspertyz, zdecydowano o wykonaniu tunelu technologią otwartego wykopu. Analiza wykazała, że jest to rozwiązanie najbezpieczniejsze i najkorzystniejsze. Wiadukt kolejowy, czyli potocznie tunel pod torami jest kluczowym elementem tego projektu. Upłynni on ruch pojazdów zmierzających ul. Kwiatową do drogi krajowej nr 6. Dotychczas w tym miejscu kierowcy często musieli się liczyć z zatorami drogowymi, gdyż zamykanie rogatek na czas przejazdu pociągu spowalniało ruch. Prace na stronie południowej węzła, w tym wspomniany wiadukt i połączenie z krajową „szóstką” stanowią I etap realizacji inwestycji.

Parkuj i jedź albo całuj i jedź

Etap II to prace na północnej części, w tym budowa miejsc parkingowych i miejsc postojowych. Także tutajwejherowo_widok_4_ trwają prace budowlane. Warto przypomnieć, że powstające w ramach węzła integracyjnego parkingi będą posiadać takie funkcje, jak tzw. PARK&RIDE (ang. „zaparkuj i jedź”), czyli miejsca przeznaczone dla kierowców, którzy przesiadają się do komunikacji miejskiej, KISS&RIDE (ang. „pocałuj i jedź”), czyli miejsca przeznaczone dla kierowców odwożących swoich pasażerów, którzy przesiadają się do komunikacji miejskiej, pozwalające na krótkotrwały postój oraz BIKE&RIDE, czyli parking dla rowerów działający wg zasady „zaparkuj rower i jedź komunikacją publiczną”.W ramach inwestycji przebudowana została już ulica 10 Lutego i część ulic: Kopernika, Dworcowej i Kwiatowej. Wybudowane zostało rondo przed dworcem PKP, miejsca postojowe dla taksówek, samochodów i rowerów oraz przystanki autobusowe MZK i PKS dla sprawnego przesiadania się z pociągu na autobus i odwrotnie.

Partnerstwo z Polskimi Kolejami Państwowymi

Ogólnodostępny parking będzie połączony z dworcem przejściem. Warto nadmienić, że prace budowlane realizowane przez miasto Wejherowo muszą być zsynchronizowane z planami zarządcy nawierzchni kolejowej i dworca – Polskimi Kolejami Państwowymi. Z tego powodu wszelkie prace muszą się rozpoczynać i kończyć w odpowiednim momencie, nie ma możliwości przyspieszania ani przedłużania działań. PKP także zobowiązało się do wykonania prac poprawiających dostępność do dworca – będzie to przebudowa istniejącego przejścia dla pieszych wraz z wyjściem na perony stacji. Planowany jest także całkowity remont samego budynku dworca oraz modernizacja torów.

Historyczna inwestycja!

Budowa Węzła Integracyjnego Wejherowo (Kwiatowa) jest jedną z największych inwestycji drogowych w mieście. Całkowity koszt tego zadania to ok. 48 mln zł. W kwietniu 2017 roku miasto otrzymało dofinansowanie ze środków UE w ramach Zintegrowanych Inwestycji Komunalnych w wysokości blisko 19 mln zł. Pozostałe środki pochodzą z budżetu miasta. W tegorocznym budżecie na tę inwestycję zostały przeznaczone środki w wysokości 18,5 mln zł. Całość prac ma być ukończona jeszcze w tym roku. Przedstawiciel wykonawcy, firmy SKANSKA zapewnił, że prace przebiegają bez jakichkolwiek opóźnień i zostaną zakończone na czas.

wejherowo_widok_1_

Węzeł Kwiatowa to już druga tak wielka inwestycja drogowa w ciągu ostatnich lat na terenie Wejherowa. W ubiegłym roku został oddany do użytku Węzeł Śmiechowo „Zryw”. Choć prace budowlane tak dużych inwestycji są bardzo kosztowne i czasochłonne, miasto podeszło do zadań bardzo rozsądnie. Od początku prac budowlanych miasto zabezpieczyło środki konieczne do realizacji zadania aby nie doszło do sytuacji, gdzie rozpoczęta budowa trwa latami ze względu na brak funduszy. Władze Wejherowa zadbały więc jak najlepiej o możliwie najszybszą realizację inwestycji, a co za tym idzie – komfort podróży mieszkańców nie tylko miasta, ale i okolicznych miejscowości. Od połowy 2017 roku wejherowianie musieli uzbroić się w cierpliwość i liczyć z utrudnieniami. Na szczęście – dzięki staraniom władz miasta, wykonawcy prac i zarządcy nawierzchni kolejowej, jeszcze tylko kilka miesięcy cierpliwości i będą mogli nie tylko podziwiać efekt prac, ale przede wszystkim korzystać z niego na co dzień.

IT

Udostępnij

Zostaw pierwszy komentarz

Obserwuj nas