Inne

Zabytkowy trójmasztowiec Le Marité po raz trzeci i… ostatni w Gdyni

 

Do 2 maja w Porcie Gdynia będzie cumował historyczny żaglowiec „Le Marité”. Na pokładzie statku znajduje się sponsorowana przez UE wystawa fotograficzna „Exotic Taste of Europe”. Statek i wystawa będą dostępne dla zwiedzających codziennie w godzinach od 9.00 do 18.00. Wstęp jest bezpłatny. Warto skorzystać z okazji, bo to już ostatnia wizyta trójmasztowca w Gdyni.

Tematem wystawy „Exotic Taste of Europe” są fotografie ukazujące uprawy owoców i warzyw w tzw. RUP, czyli ultraperyferyjnych regionach Europy, takich jak Gwadelupa i Martynika (Francja), Madera (Portugalia) i Wyspy Kanaryjskie (Hiszpania). Uprawia się tam m.in. banany, winogrona, awokado i pomidory. Fotografie przedstawiają majestatyczne krajobrazy, a także portrety rolników pracujących na plantacjach oraz owoce ich pracy.

Fot. mat. pras.
Fot. mat. pras.

W dniu 29 kwietnia 2019 r. kapitan Mathieu Alluin i jego załoga będą gościć uczniów z francuskiej szkoły podstawowej mieszczącej się przy SP 13 w Gdyni. Dzieci będą miały okazję zwiedzić statek oraz uczestniczyć w specjalnej lekcji. Lekcja jest częścią projektu szkolnego mającego na celu budowanie świadomości i wiedzy na temat ultraperyferyjnych regionów Europy i ich produktów rolnych wśród dzieci w Europie kontynentalnej.

Ważną częścią lekcji jest wymiana rysunków pod hasłem „Narysuj mi RUP” dedykowana wspieraniu interakcji między dziećmi z Europy kontynentalnej a dziećmi z ultraperyferyjnych regionów Europy. Wymiana nastąpi podczas oficjalnej inauguracji wystawy w poniedziałek 29.04, w której uczestniczyć będą Elżbieta Sierżęga (Radna Miasta Gdyni), Alain Mompert, (konsul honorowy FrancjI), Karym Bagoee (Stowarzyszenie producentów bananów UGPBAN), Adam Meller (prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA) oraz Beata Koniarska (Pełnomocnik Zarządu Pracodawców Pomorza ds. Kontaktów Międzynarodowych).

Kampania i jej inicjatorzy

Wystawa „Exotic taste of Europe” na pokładzie statku „Le Marité” od maja 2017 roku odwiedza europejskie miasta portowe i będzie to robić do końca tego roku. Do zielonego Portu Gdynia, przyjaznego żaglowcom, zawitała po raz drugi. W ciągu ostatnich dwóch lat 33 000 odwiedzających przybyło na pokład historycznego trójmasztowca, aby zwiedzić statek i zobaczyć wystawę. Kolejne przystanki na ten rok to Rostock i Brema (Niemcy), Gandawa (Belgia), Figueira (Portugalia), Malaga (Hiszpania) i Marsylia (Francja).

Kampanię współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej pod hasłem „Znak jakości z zamorskich krajów zrodzony pod szczęśliwymi gwiazdami” zainicjowały trzy organizacje reprezentujące europejskich producentów bananów: UGPBAN (Gwadelupa i Martynika – Francja), GESBA (Madera – Portugalia) i ASPROCAN (Wyspy Kanaryjskie – Hiszpania). Kampania zwraca także uwagę na inne produkty uprawiane w ultraperyferyjnych regionach Europy. Są wśród nich: melony, cukier trzcinowy, winogrona czy rodzynki.

Jej celem jest przybliżenie europejskim konsumentom zalet produktów rolnych z ultraperyferyjnych regionów Europy (RUP) oraz zwiększenie świadomości znaku RUP, który UE przyznaje produktom pochodzącym z tych obszarów. Są one uprawiane tradycyjnymi i zrównoważonymi metodami rolniczymi, z uwzględnieniem wszystkich unijnych standardów w zakresie odpowiedzialności społecznej i ochrony środowiska. Dzięki temu, produkty spełniają współczesne wymagania konsumentów dotyczące zdrowego żywienia, zrównoważonej konsumpcji oraz towarzyszącej im czystości sumienia. Produkty z oznaczeniem RUP wyróżnia smak oraz jakość, które są osiągane poprzez zrównoważony charakter upraw i ich monitorowanie na każdym etapie procesu produkcji.

Pływająca historia

Wizyta francuskiego żaglowca w Gdyni to dobra okazja, by przyjrzeć się z bliska wyjątkowej jednostce. Jest co podziwiać, bo historia Le Marité sięga 1921 roku. To barkentyna, czyli żaglowiec posiadający trzy lub więcej masztów. Ma 15 żagli o łącznej powierzchni 650 m2. Waży 230 ton i ma 45 metrów długości. Pływał i łowił dorsze na nowofundlandzkich wodach od 1923 do 1929 roku i jest ostatnią „czynną” jednostką tego typu.

Le Marite 1
Fot. mat. pras.

W 1930 roku został odkupiony przez duńskiego armatora, a podczas II wojny światowej służył jako statek rybacki zaopatrujący Wielką Brytanię. Do 1992 roku przeszedł kilka modyfikacji – został zamontowany w nim silnik, po czym zaklasyfikowano go jako szkuner z drewna do połowów śledzi i krewetek. W 1978 roku został rozbrojony i przeznaczony do zniszczenia, ale po odkupieniu go przez Szwedów wrócił do użytku i między innymi w 1992 roku pod nazwą Blå Marité af Pripps wygrał jeden z wyścigów żaglowców.

W 2003 roku po długich negocjacjach kolektyw regionów normandzkich odkupił Le Marité za ponad 1,5 miliona euro. W kwietniu 2012 roku zakończono warte 5 milionów euro prace nad renowacją żaglowca.

Udostępnij

Zostaw pierwszy komentarz

Obserwuj nas