Do 2 maja w Porcie Gdynia cumuje historyczny żaglowiec „Le Marité”. Na pokładzie statku znajduje się sponsorowana przez UE wystawa fotograficzna „Exotic Taste of Europe”. Statek i wystawa będą dostępne dla zwiedzających codziennie w godzinach od 9.00 do 18.00. Wstęp jest bezpłatny. Warto skorzystać z okazji, bo to już ostatnia wizyta trójmasztowca w Gdyni.
Tematem wystawy „Exotic Taste of Europe” są fotografie ukazujące uprawy owoców i warzyw w tzw. RUP, czyli ultraperyferyjnych regionach Europy, takich jak Gwadelupa i Martynika (Francja), Madera (Portugalia) i Wyspy Kanaryjskie (Hiszpania). Uprawia się tam m.in. banany, winogrona, awokado i pomidory. Fotografie przedstawiają majestatyczne krajobrazy, a także portrety rolników pracujących na plantacjach oraz owoce ich pracy.
Kampania i jej inicjatorzy
Wystawa „Exotic taste of Europe” na pokładzie statku „Le Marité” od maja 2017 roku odwiedza europejskie miasta portowe i będzie to robić do końca tego roku. Do zielonego Portu Gdynia, przyjaznego żaglowcom, zawitała po raz drugi. W ciągu ostatnich dwóch lat 33 000 odwiedzających przybyło na pokład historycznego trójmasztowca, aby zwiedzić statek i zobaczyć wystawę. Kolejne przystanki na ten rok to Rostock i Brema (Niemcy), Gandawa (Belgia), Figueira (Portugalia), Malaga (Hiszpania) i Marsylia (Francja).
Kampanię współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej pod hasłem „Znak jakości z zamorskich krajów zrodzony pod szczęśliwymi gwiazdami” zainicjowały trzy organizacje reprezentujące europejskich producentów bananów: UGPBAN (Gwadelupa i Martynika – Francja), GESBA (Madera – Portugalia) i ASPROCAN (Wyspy Kanaryjskie – Hiszpania). Kampania zwraca także uwagę na inne produkty uprawiane w ultraperyferyjnych regionach Europy. Są wśród nich: melony, cukier trzcinowy, winogrona czy rodzynki.
Jej celem jest przybliżenie europejskim konsumentom zalet produktów rolnych z ultraperyferyjnych regionów Europy (RUP) oraz zwiększenie świadomości znaku RUP, który UE przyznaje produktom pochodzącym z tych obszarów. Są one uprawiane tradycyjnymi i zrównoważonymi metodami rolniczymi, z uwzględnieniem wszystkich unijnych standardów w zakresie odpowiedzialności społecznej i ochrony środowiska. Dzięki temu, produkty spełniają współczesne wymagania konsumentów dotyczące zdrowego żywienia, zrównoważonej konsumpcji oraz towarzyszącej im czystości sumienia. Produkty z oznaczeniem RUP wyróżnia smak oraz jakość, które są osiągane poprzez zrównoważony charakter upraw i ich monitorowanie na każdym etapie procesu produkcji.
Pływająca historia
Wizyta francuskiego żaglowca w Gdyni to dobra okazja, by przyjrzeć się z bliska wyjątkowej jednostce. Jest co podziwiać, bo historia Le Marité sięga 1921 roku. To barkentyna, czyli żaglowiec posiadający trzy lub więcej masztów. Ma 15 żagli o łącznej powierzchni 650 m2. Waży 230 ton i ma 45 metrów długości. Pływał i łowił dorsze na nowofundlandzkich wodach od 1923 do 1929 roku i jest ostatnią „czynną” jednostką tego typu.
W 1930 roku został odkupiony przez duńskiego armatora, a podczas II wojny światowej służył jako statek rybacki zaopatrujący Wielką Brytanię. Do 1992 roku przeszedł kilka modyfikacji – został zamontowany w nim silnik, po czym zaklasyfikowano go jako szkuner z drewna do połowów śledzi i krewetek. W 1978 roku został rozbrojony i przeznaczony do zniszczenia, ale po odkupieniu go przez Szwedów wrócił do użytku i między innymi w 1992 roku pod nazwą Blå Marité af Pripps wygrał jeden z wyścigów żaglowców.
W 2003 roku po długich negocjacjach kolektyw regionów normandzkich odkupił Le Marité za ponad 1,5 miliona euro. W kwietniu 2012 roku zakończono warte 5 milionów euro prace nad renowacją żaglowca.
Fot. Izabela Trela/GWP