Forum Gdańsk: kierowcy pojadą „Nowym Podwalem Grodzkim” już w sobotę
Już w sobotę, 2 czerwca kierowcy pojadą nową drogą omijając skrzyżowanie przy Hucisku. Dwupasmowa droga – po jednym pasie w każdą stronę – zostanie oddana do użytku o 6 rano.
Nowe Podwale Grodzkie wpada pod płytę Forum Gdańsk, pod ul. Hucisko i wraca na powierzchnię za wiaduktami przy Al. Armii Krajowej, omijając ścisłe centrum. Na 1.5 kilometrowej drodze, blisko połowę stanowi tunel.
– Gdańszczanie zyskują nową, ogólnodostępną, dwupasmową ulicę. Droga ta stanowi również niezależny, bezkolizyjny ciąg komunikacyjny w zakresie dostaw towarów do sklepów i restauracji znajdujących się w obrębie Forum Gdańsk – mówi Krzysztof Kolasa, manager projektu.
To jedna z ważniejszych inwestycji infrastrukturalnych Forum. Pomoże usprawnić ruch w Śródmieściu. Sygnalizacja świetlna zamontowana przy głównych skrzyżowaniach pomoże zachować płynny wjazd i wyjazd.
Inwestor przekazał też GZDiZ dokumentację techniczną niezbędną do otwarcia przejścia podziemnego dla pieszych pod ulicą Okopową, które umożliwi bezpieczne przemieszczanie się zarówno mieszkańcom z rejonu ulic: Toruńska, Okopowa czy Podwale Przedmiejskie, jak i osobom pracującym między innymi w Urzędzie Marszałkowskim lub Urzędzie Wojewódzkim.
***
Przykrycie płytą nośną torowiska kolejowego
Inwestor przykrył płytą przestrzeń nad torami kolejowymi, zyskując nowy fragment miasta do zagospodarowania. W sumie to ponad 1,5 ha powierzchni. Pod płytą została wybudowana nowa droga, która odciąży Śródmieście. Powstała też rezerwa terenu pod przyszłą rozbudowę infrastruktury kolejowej.
120 mln zł na łatwiejsze podróżowanie
Inwestycje w nowy układ transportowy wokół Forum Gdańsk kosztowały ponad 120 milionów złotych. Wszystkie prace sfinansowała firma Multi Development Poland. Dzięki partnerstwu inwestora prywatnego z miastem, niemal wszystkie nowe inwestycje w układ drogowy przejdą na własność Gdańska.
Główny Ciąg Komunikacyjny Gdańska (do którego zaliczają się między innymi ulice Wały Jagiellońskie, Okopowa, itd.) to ciąg najbardziej obciążony ruchem drogowym w Gdańsku. Do niedawna w przekroju ul. Wały Jagiellońskie, na wysokości Bramy Wyżynnej przejeżdżało średnio na dobę ponad 90 tys. pojazdów. Po wybudowaniu Tras Sucharskiego i Słowackiego z tunelem pod Martwa Wisłą ruch ww. przekroju radykalnie się zmniejszył do 65 tys. pojazdów samochodowych na dobę. Jednocześnie ruch użytkowanym od blisko 2 lat w tunelu wzrósł do około 30 tys. pojazdów na dobę.