Wyjątkowy tramwaj w barwach Lechii dotarł do Gdańska
W piątek w nocy, 5 czerwca, do Gdańska dotarł piętnasty, ostatni tramwaj PESA Jazz Duo z pierwszej transzy zamówienia. Dostawy nowych dwukierunkowych tramwajów dla Gdańska wieńczy wyjątkowy, bo biało – zielony tramwaj. Piętnasta Pesa o numerze bocznym 1070, jest 63. nowym pojazdem Gdańskich Autobusów i Tramwajów z ostatnio zrealizowanych dostaw. I na tym nie koniec.
Rozładunek nowego tramwaju odbył się w stałym miejscu – na torowisku przy ul. Nowe Ogrody. Laweta z bydgoskiej Pesy na miejsce dotarła po godz. 1.00 w nocy. Przed Urzędem Miejskim czekała już ekipa techniczna Gdańskich Autobusów i Tramwajów z Biotrem Borawskim – zastępcą prezydenta Gdańska i Maciejem Lisickim prezesem GAiT.
– Dzisiaj witamy ostatni tramwaj z pierwszej transzy zamówienia, niebawem dojeżdżać będą kolejne, które są już w produkcji. Pesy Jazz stanowią ok. 20 procent naszego taboru. Mieszkańcy lubią i cenią te pojazdy, więc cieszymy się, że wkrótce dołączą następne. Realizacja drugiej transzy zamówienia rozpocznie się w drugiej połowie tego roku – mówi prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów Maciej Lisicki.
Nowa PESA, która zyskała fabrycznie barwy Lechii Gdańsk, będzie mieć swojego patrona – legendarnego zawodnika Romana Rogocza. – Pesa w biało-zielonych barwach to hołd miasta na 75-lecie Lechii Gdańsk, klubu o wielkich zasługach dla naszej społeczności – podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Przy rozładunku obecny był także dyrektor sprzedaży rynku tramwajowego Pesa Bydgoszcz SA Marcin Grzyb. – Dziękujemy Gdańskowi za zaufanie, to już jest trzecia umowa na dostawę tramwajów dla Gdańska. Mamy nadzieję, że pasażerowie będą zadowoleni z eksploatacji tych nowoczesnych pojazdów – mówił przy przekazaniu pojazdu Marcin Grzyb.
W ubiegłym tygodniu zakończyły się dostawy 48 nowych Mercedesów Citaro. Dziś zakończyła się dostawa pierwszej transzy zamówienia nowych tramwajów, czyli łącznie 15 pojazdów. Na tym nie koniec, do Gdańska dotrze kolejnych 15 nowych dwukierunkowych tramwajów PESA Jazz Duo.
Nowe dwukierunkowe tramwaje
Nowe tramwaje PESA Jazz Duo to nowoczesne pojazdy wieloczłonowe, dwukierunkowe i całkowicie niskopodłogowe, o długości do 32,5m. W tramwaju mieści się ponad 200 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju opisane są w alfabecie Braille`a. Pojazdy wyposażone są w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Wyposażone są także w zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Tramwaje przystosowane są do pokonywania wzniesień wynoszących do 6 proc., z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku.
Pięć tramwajów PESA Jazz Duo jeździ po Gdańsku już od 2015 roku. Teraz dołączają kolejne. Ich nowa wersja różni się od wcześniejszej. – Nowe modele zyskały szereg rozwiązań, które dodatkowo podnieść mają komfort jazdy pasażerów. W pojazdach zamontowane zostały gniazda USB. Udoskonalono funkcjonowanie klimatyzacji i ogrzewania, kierując strumień powietrza na ściany boczne. Samopoczucie pasażerów poprawiać ma zmienna brawa oświetlenia, ta zmienia się w zależności od temperatury zewnętrznej tj. przy chłodzie jest to barwa ciepła, podczas wysokiej temperatury – barwa zimna – mówi prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów Maciej Lisicki.
Cena jednego tramwaju to 8 mln 856 tys. zł brutto. Łączny koszt zakupu 15 nowych wraz z pakietami specjalistycznymi to 138 mln 277 tys. zł. Zakup tramwajów uzyskał dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 83,5 proc. w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap IV A.
Nowoczesne ekologiczne autobusy
W ubiegłym tygodniu zakończyły się dostawy 48 nowych Mercedesów Citaro. Od teraz gdańskie linie obsługiwać będzie łącznie 115 nowoczesnych ekologicznych autobusów, o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI, Mercedes Citaro. Wcześniej w latach 2016 – 2019 spółka GAiT zakupiła 67 autobusów tej marki. Pojazdy przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżujących z wózkami dziecięcymi. W pojazdach zamontowano także funkcję przyklęku, dzięki której bok pojazdu można obniżyć o 60 mm, co znacznie ułatwia wejście i wyjście z pojazdu. Każdy z pojazdów wyposażony jest w system klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częste otwieranie drzwi. Autobusy wyposażone są w zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.
Nowe pojazdy dzierżawione są przez spółkę GAiT od Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. – Podążamy za współczesnym trendem sharing economy. Model dzierżawy jest powszechnym dziś na świecie trendem, według którego właśnie używanie, nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. Istotą popularnego obecnie modelu dzierżawy jest objęcie nią kosztów i prac związanych z utrzymaniem technicznym pojazdów przez cały okres najmu. – Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy bez konieczności angażowania w to pracowników GAiT i – co też ważne – zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. To ważny aspekt. Dzierżawa jest tu doskonałym rozwiązaniem – dodaje prezes GAiT Maciej Lisicki. Z modelu dzierżawy taboru korzystają już zakłady komunikacji miejskiej w Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach.
Koszt ośmioletniej dzierżawy pojazdów wraz z ich utrzymaniem technicznym to ponad 117 mln zł brutto (95,4 mln zł netto).